Lirogony tańczą jak ludzie

Alex Maisey

Samce lirogonów wspaniałych (Menura novaehollandiae) często ilustrują swoje popisy wokalne układami choreograficznymi. Są one dopasowane do charakteru pieśni, można więc powiedzieć, że ptaki zachowują się jak tańczący ludzie.

[...] Przy różnych "utworach" samce lirogonów poruszają się inaczej. My walcujemy do walców i salsujemy przy salsach, a M. novaehollandiae przestępują z nogi na nogę z opuszczonym na głowę ogonem, wydając dźwięki rodem z automatów do gier z lat 80. [to tzw. pieśń A] i skaczą z uniesionym ogonem, poklaskując skrzydłami do [pieśni C] - cichego "plinkety, plinkety" - opowiada Anastasia Dalziell z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego, która obserwowała zachowania godowe ptaków w lasach gór Dandenong.

Alex Maisey

Naukowcy stwierdzili, że lirogony wspaniałe wykonywały pieśni w przewidywalnym porządku: zawsze zaczynały od A, potem przełączały się między B i C, a kończyły występ D.

Taneczne ruchy są dowolnym ozdobnikiem - ptaki mogą śpiewać bez tańczenia. Czasem mylą kroki, przez co Dalziell zaczęła przypuszczać, że choreografia bywa dla nich sporym wyzwaniem. Lirogony próbują zrobić wrażenie na płci pięknej. Wprawki rozpoczynają jeszcze przed osiągnięciem dojrzałości płciowej.

Na razie naukowcy nie potrafią stwierdzić, jakimi kryteriami oceny posługują się panie. Czasem wydawało mi się, że występ był idealny, a samica odchodziła niewzruszona, by poobserwować kolejnego kandydata. Niewykluczone, że przyszłe matki taksują zdolności pamięciowe oraz możliwości fizyczne kandydatów.

lirogon wspaniały samiec taniec choreografia kroki Anastasia Dalziell