Magnetyczne probiotyki do celów medycznych

| Medycyna

Naukowcy z Uniwersytetu w Grenadzie i firmy BIOSEARCH SA stworzyli wzorowane na bakteriach magnetycznych magnetyczne probiotyki, które po spożyciu z pokarmem mogłyby pomagać w diagnozowaniu chorób układu pokarmowego, np. nowotworów żołądka.

W naturze bakterie wychwytują żelazo z otoczenia i przekształcają je w rodziny minerałów magnetycznych. Są one zbudowane z tlenku żelaza lub siarczku żelaza i wyglądają jak miniaturowe struny korali. Mikroorganizmy posługują się nimi jak igłą kompasu. Hiszpanie próbowali odtworzyć ich właściwości magnetyczne, nie budowę.

Dwa gatunki bakterii probiotycznych - Lactobacillus fermentum i Bifidobacteria breve - stanowiły bioplatformę. Na ich zewnętrznej powierzchni aranżowano superparamagnetyczne nanocząstki magemitu. W temperaturze pokojowej tworzyły one fazę ferromagnetyczną. Po osadzeniu na bakteriach temperatura blokowania, powyżej której pod wpływem wzbudzania termicznego spin molekuły może swobodnie się obracać, wzrastała o ponad 100 K.

Akademicy podkreślają, że nowa opatentowana przez BIOSEARCH SA technologia może znaleźć zastosowanie np. w rezonansie magnetycznym lub onkologii (komórki nowotworowe wykazują dużą wrażliwość na podwyższenie temperatury, stąd pomysł na wykorzystanie ablacji magnetycznej).

magnetyczne probiotyki Lactobacillus fermentum Bifidobacteria breve przewód pokarmowy nowotwór żołądka rezonans magnetyczny nanocząstki magemit