Palenie marihuany zwiększa ryzyko (śmiertelnego) wypadku
Palenie marihuany na 3 godziny przed prowadzeniem samochodu 1,92 razy zwiększa ryzyko wypadku, zwłaszcza ze skutkiem śmiertelnym.
Zespół profesora Marka Asbridge'a z Dalhousie University przeprowadził metaanalizę 9 badań obserwacyjnych, w przypadku których łączna liczebność prób poszkodowanych w wypadkach osób wynosiła 49.411. Naukowcy wyliczyli prawdopodobieństwo wypadku, gdy palenie marihuany potwierdziły badania toksykologiczne pełnej krwi (występował w niej psychoaktywny metabolit THC - 11-OH-THC) albo sam kierowca wspominał, że palił 3 godziny przez wypadkiem lub później, a jednocześnie wykluczono picie alkoholu i zażywanie narkotyków innych niż marihuana.
Nie wiadomo, jaki dokładnie poziom THC (tetrahydrokannabinolu) upośledza umiejętności psychomotoryczne potrzebne do prowadzenia pojazdów mechanicznych, ponieważ w większości studiów (6) poprzestawano na wykryciu THC we krwi, a tylko w 3 ustalano stężenie głównej substancji psychoaktywnej konopi. Mimo że nie sprawdzaliśmy wpływu dawki na ryzyko i powagę wypadku, badanie kierowców, którzy zginęli, ujawniło większe ilości THC we krwi. Choć stopień upośledzenia zdolności prowadzenia samochodu może nie być tak duży jak przy upojeniu alkoholowym, to jednak się pojawia i wymaga reakcji służb zdrowia publicznego [oraz ustawodawców] - napisano w raporcie opublikowanym na łamach British Medical Journal.
Wiele z badań oceniających wpływ konopi na zdolność kierowania samochodem prowadzi się w laboratorium, dlatego choć mają one wysoką trafność wewnętrzną (na zmienną zależną wpływa tylko zmienna niezależna), nie wiadomo, jak wyniki uzyskane na symulatorze mają się do stylu prowadzenia prawdziwego auta. Ich uczestnikami dość często są palacze marihuany z długim stażem, którzy wykonują zadania nie odzwierciedlające złożoności jazdy w naturalnych warunkach. Z tego powodu naukowcy skoncentrowali się na studiach obserwacyjnych.
Niedawno informowaliśmy o badaniach, zgodnie z którymi palący marihuanę powodują mniej wypadków.
Komentarze (8)
trollik, 13 lutego 2012, 22:11
należy wziąć również pod uwagę inne trochę sprzeczne badania http://moto.gadu-gad...liczbe-wypadkow
Przepraszam za niepotrzebny post nie zaoważyłem odnośnika na końcu tekstu (bądż go wczoraj nie bylo )
fuzja, 14 lutego 2012, 11:12
Badania wpływu marihuany na nasze zdolności psychomotoryczne już dawno przeprowadzono i zdaje się że nie mają większego wpływu, jeśli już to znacznie mniejszy mają wpływ od alkoholu (a może porówynawalny z papierosami, kawą, etc. )
Z badań "naukowcy" mogli wysnuć złe wnioski, przykładowe bardziej prawdopodobne rozwiązanie:
- Palaczami marihuany są najczęściej młodzi, niedoświadczeni ale i zbyt pewni siebie kierowcy
- "Wypadek po marihuanie" ma miejsce w trudnych warunkach, marihuana często jest palona wieczorem na lub przed imprezą, a po imprezie zawsze jest zwiększone ryzyko wypadku
Naukowcy powinni być bezstronni, a nie zdziwiłbym się gdyby takie badania były sponsorowane przez przeciwników marihuany. Są prostsze i bardziej obiektywne sposoby zbadanie wpływu narkotyku na organizm.
macintosh, 14 lutego 2012, 12:02
Obaj mnie wnerwiliście, bo jakiś czas temu przeczytałem newsa na tvn24.pl, w którym jest o wypadku - facet, który wyjarał doprowadził do wypadku, swoim terenowym autem zmiażdżył jadącego do pracy w przeciwnym kierunku mężczyznę. Mężczyzna, który zginął był mężem i ojcem. Niestety nie znalazłem notki (a przekopałem 176 wiadomości: http://www.tvn24.pl/szukaj.html?wideo=0&q=marihuana ) Nie znalazłem źródła, ale możecie mi wierzyć.
Jeśli byłbym sędziom to nieważne dla mnie czy facet zasnął na kółkiem, w jego organiźmie wykryto marihuanę i jest to czynnik przez właśnie który zginął mąż, tata. Usprawiedliwienie/przelicznik na to jakby to był alkohol/że mniej promili niż 0,2 byłby niewystarczający. Jeśli byłbym sędziom w tamtej sprawie - maksymalny wyrok, renta dla rodziny. Takie "wypadki" są niewybaczalne.
pipon, 14 lutego 2012, 18:48
słuchanie radia podczas jazdy, czy rozmawianie przez komórkę też i co z tego?
Normalny człowiek nie jeździ samochowem po wypaleniu trawki - tylko totalny
idiota i niedorozwój siada za kółko po wypiciu alkoholu czy zapaleniu trawki!
fuzja, 14 lutego 2012, 23:25
A po co się pali papierosy ?
Pali się po to aby się zrelaksować, a to nie ma większego związku z "psychomotoryką" jeśli wiesz w ogóle co to znaczy. W ten sposób myśląc to można odwrócić: zestresowany kierowca też częściej powoduje wypadek. Uzależnienie od kofeiny nie pozwala nam rano trzeźwo myśleć bez kawki - też powinno się ZAKAZAĆ i dać 5 lat za posiadanie łyżeczki kawy. To samo z papierosami, gdyby zrobić badania, to rzucający palenie - powodują minimum 10x częsciej wypadki. W przypadku trawki - mam teorię że wzrost liczby wypadków (tylko 1,92) ma związek głównie z niskim wiekiem i brakiem wyobraźni (pokrywa się statystyka wzrostu wypadków i wieku zażywających marihuany), jednoznaczne wnioski z badań są błędne.
Na to prawo już jest, przed jazdą nie można przyjmować żadnych związków psychoaktywnych (nie ma chyba mowy o wpływie na motorykę), tak więc nie można przyjmować żadnych środków nasennych, większości antydepresantów, psychotropów, narkotyków i wg. prawa nie powinno mieć to żadnej różnicy czy ktoś pił alkohol, palił maryśkę, czy brał tabletki na uspokojenie - kara powinna być taka sama. Niestety praktycznie nie słyszałem o karach za złe stosowanie leków, mimo że jest to coraz częstsze.
macintosh, 15 lutego 2012, 00:01
fuzja! Nie wojujemy, lubię Cie
Mój kolega, lata temu w liceum palił dwa papierosy jednocześnie, puls 200. Ja czasem piję 3 kawy w ciągu 2h, a niegdyś, jak miałem mniejszą tolerancję wypicie jednej mocnej mogło powodować: szczękościsk, niepokój, drżenie niektórych mięśni (specyficznie: palec serdeczny lewej ręki).Czyli wpływ jest, ale nie większy.
Tak, wiem co to psychomotoryka, nigdy wcześniej nie wiedziałem o tym słowie, ale trudno nie odgadnąć ocb.
Generalnie to biję pianę tylko do zażywania substancji i ich wpływu na wypadkowość. Zaniepokoiłem się, że mogę mieć do czynienia ze zwolennikiem trawy + auto. Ale cieszy mnie, że tak nie jest
wilkoquak, 15 lutego 2012, 21:35
Polecam http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/51-alkohol-i-nauka/275-picie-alkoholu-a-prowadzenie-pojazdow.html
Dla leniwców "W porównaniu z kierowcami, którzy nie pili alkoholu, ryzyko śmiertelnego wypadku (w którym bierze udział tylko jeden samochód) u kierowców z poziomem alkoholu 0,02%-0,04% jest wyższe 1,4 razy; przy poziomie 0,05%-0,09% - 11,1 razy; przy poziomie 0,10%-0,14% - 48 razy; wreszcie przy poziomie alkoholu powyżej 0,15% szacowane ryzyko jest wyższe 380 razy [8]."
PS: oczywiście nikogo nie namawiam do jazdy po trawie.
lucasi, 4 stycznia 2015, 18:24
Święty nie byłem więc z doświadczenia. Marihuana się nudzi - to tak z perspektywy kilkunastu lat, kiedy mnie to jarało . KAWY nie piję jakieś 6-7 lat i jak kiedyś po ciężkim spotkaniu w pracy wypiłem kawę to naprawdę bałem się wsiąść do samochodu (w głowie się kręciło, rzeczywistość rozmywała) - aha swego czasu piłem 5 siekier (4 łyżeczki) dziennie i nie robiło to na mnie wrażenia. Nidy w życiu po gandzi tak się nie czułem, naprawdę po 2 piwach byłoby bezpieczniej. Jednak to taka skromna obserwacja. PAŃSTWO, PAŃSTWA POZWALAJĄ NA TO Z CZEGO JEST AKCYZA I PODATKI, świadomie uzależnili społeczeństwo.