Cukrzyca ciążowa wpływa na potencjał terapeutyczny mezenchymalnych komórek zrębu

| Medycyna

Izolowane z pępowiny mezenchymalne komórki zrębu (ang. mesenchymal stromal cells, hUC-MSCs) dają nadzieję na leczenie wielu chorób, gdyż w warunkach in vitro różnicują się do adipocytów, osteoblastów i chondrocytów. Dowody pokazują jednak, że te pozyskiwane od kobiet z cukrzycą ciążową przedwcześnie się starzeją, słabiej rosną i wykazują zmienione działanie metaboliczne.

Zespół Jooyeon Kim porównywał wzrost, starzenie, ekspresję genów powiązanych z działaniem mitochondriów oraz zdolność różnicowania do różnych rodzajów komórek hUC-MSCs z galarety Whartona sznurów pępowinowych kobiet z i bez cukrzycy ciążowej. Bazując na nazwach angielskich, komórki z pierwszej grupy oznaczano jako GDM-UC-MSCs (od gestational diabetes mellitus MSCs), a drugie jako N-UC-MSCs (od normal pregnant MSCs).

Okazało się, że w porównaniu do N-UC-MSCs komórki GDM-UC-MSCs gorzej rosły i wcześniej się starzały; następowała akumulacja białek p16 - inhibitora kinaz cyklinozależnych - oraz p53, czyli czynnika transkrypcyjnego o własnościach supresora nowotworowego, choć nie zaobserwowano zmiany poziomu ekspresji markerów CD90 czy CD105. Co więcej, GDM-UC-MSCs wykazywały niższy potencjał w zakresie różnicowania do adipocytów i osteoblastów, a także niską aktywność mitochondrialną i ograniczoną ekspresję 5 genów regulujących funkcję mitochondriów.

Artykuł podsumowujący wyniki ukazał się w piśmie Stem Cells and Development.

mezenchymalne komórki zrębu różnicowanie cukrzyca ciążowa metabolizm Jooyeon Kim