Tetris pomaga mózgowi
Badanie dwiema różnymi metodami obrazowania ujawniło, że granie w Tetris zwiększa grubość kory i poprawia efektywność pracy mózgu, czyli zmniejszać wysiłek wkładany w wykonanie zadania (BMC Research Notes).
Badacze z Mind Research Network w Albuquerque zamierzali sprawdzić, czy praktyka może poprawić wydajność mózgu, zwiększając ilość istoty szarej. W związku z tym przez 3 miesiące 26 nastolatek grało w Tetris po pół godziny dziennie. Przed i po zakończeniu eksperymentu wszystkim dziewczynom wykonano zarówno strukturalny, jak i funkcjonalny rezonans magnetyczny. Identyczne badania przeszły też przedstawicielki grupy kontrolnej. Strukturalne MRI pozwoliło ustalić grubość kory, a funkcjonalne wydajność mózgu.
Dziewczęta, które trenowały z grą komputerową angażującą wiele funkcji poznawczych, mogły się pochwalić większą efektywnością mózgu (potwierdza to zresztą wyniki wcześniejszych studiów). W porównaniu do nastolatek z grupy kontrolnej, doszło u nich do pogrubienia kory, ale nie w tych samych obszarach, gdzie zwiększyła się skuteczność.
Grubość kory zwiększyła się w 6. polu Brodmanna (BA 6) lewego płata czołowego oraz 22. i 38. polu Brodamanna (BA 22 i BA 38) lewego płata skroniowego. BA 6 to kora przedruchowa, która pełni ważną rolę w planowaniu złożonych, skoordynowanych ruchów. BA 22 i BA 38 stanowią część mózgowego systemu integracji wielozmysłowej. Funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) ujawnił lepszą wydajność procesów głównie w prawych płatach czołowym i ciemieniowym, a konkretnie w polach BA 32, 6, 8, 9, 46 i BA 40. Są one związane z krytycznym myśleniem, językiem oraz przetwarzaniem informacji.
Najbardziej zaskakujące jest to, że rozkład zmian [w grubości kory] nie pokrywa się z lokalizacją większej wydajności. Jak mają się do siebie grubsza kora i skuteczność, pozostaje tajemnicą – podsumowuje dr Richard Haier. Naukowcy zamierzają kontynuować badania na większej i bardziej zróżnicowanej próbie. Chcą dociec, czy zmiany cofną się, gdy ludzie przestaną grać w Tetris i czy zachodzi transfer umiejętności nabytych podczas gry na inne rodzaje działań i procesy, w tym pamięć roboczą.
Komentarze (6)
mikroos, 1 września 2009, 15:33
Ciekawe. Nie spodziewałbym się, że tak poważne zmiany strukturalne pojawią się u nastolatek. Zawsze wydawało mi się, że w tym wieku ciężko byłoby wywołać głębokie zmiany budowy mózgu w zaledwie trzy miesiące. Bardzo ciekawe studium!
Szaman, 1 września 2009, 17:12
A mnie ciekawi jak w porównaniu wypadłyby inne gry - bardziej złożone, na przykład Cywilizacja :-)
macintosh, 1 września 2009, 17:24
taka gra robi sie złożona na bardziej rozwiniętych etapach
a ten teścik pozwolił na zwiększenie refleksu w dostrzeganiu
myśle, że mocno rozbudowuje sie też kora u naszych rodzimych graczy fanów gierek online
lucky_one, 2 września 2009, 13:11
I oto mamy odpowiedź dlaczego chłopcy mają z reguły częściej umysły ścisłe od dziewczynek Gdyby statystyczna dziewczynka siedziała przed grami komputerowymi tyle co statystyczny chłopczyk, to pewnie wyniki tych badań byłyby jeszcze bardziej zdumiewające
Z tym rozrostem kory, i wzrostem aktywności w innych obszarach, to może jest tak: te obszary kory nie są w stanie pracować wydajniej, więc zwiększają swoją masę, co objawia się podwyższoną ogólną wydajnością. Zaś tamte inne obszary są w stanie wyśrubować efektywność, więc nie muszą rosnąć aby wydajność zwiększyć.. Po prostu dwie różne ścieżki prowadzące do tego samego efektu - trochę jak z rozwojem procesorów. Najpierw podkręcało się taktowanie (czyli umowną 'objętość' - no bo procesor działał dokładnie tak samo, ale dostawał większą możliwość wykonywania tego typu obliczeń w jednostce czasu) a później wpadnięto na pomysł dzielenia na rdzenie, zajmujące się różnymi zadaniami (czyli przy tym samym taktowaniu/objętości, procesor robi się wydajniejszy, bo sprawniej zarządza swoimi zasobami obliczeniowymi).
Pewnie to było by trochę zbyt proste, i jeszcze ktoś oprócz mnie by na to wpadł (inaczej nie byliby naukowcami ), ale w pierwszej chwili właśnie taki model przyszedł mi do głowy
Jarek Duda, 3 września 2009, 12:51
To porównanie daje też do myślenia do czego normalne nastolatki 'używają' swojego mózgu
Gość simian raticus, 10 września 2009, 01:05
A domino, bierki i ping-pong już sa gorsze?