Kolonijna ekonomia transportu
Wielkość terytorium kolonii mrówek ograniczają koszty transportu. Naukowcy z Monash University widzą w tym analogię do rozwoju ludzkich miast. Badając owady, będzie więc można przewidzieć, co w przyszłości stanie się z naszymi metropoliami.
Doktorzy Martin Burd i Andrew Bruce zbadali 18 kolonii dwóch gatunków mrówek-grzybiarek: Atta colombica i Atta cephalotes. Obliczając wskaźnik żerowania (liczbę obciążonych ładunkiem robotnic wracających do gniazda w jednostce czasu), naukowcy wzięli pod uwagę 3 czynniki: liczbę robotnic pracujących przy zbiórce liści, a także długość i szerokość tras.
Australijczycy zajęli się właśnie mrówkami-grzybiarkami, bo tworzą one jedne z największych owadzich społeczności na świecie. Kolonia może się składać z 8 mln robotnic, podczas gdy u pszczół do podziału na podkolonie dochodzi, gdy ich liczba sięgnie ok. 40 tys. Burd i Bruce dodają, że przypominające ludzkie ulice trasy transportu liści mają niekiedy długość 150-200 m.
W miarę wzrostu kolonii pojedyncze owady pracują tyle samo, ale wydłużenie trasy transportu oznacza, że dostarczenie tej samej ilości materiału roślinnego do gniazda wymaga więcej czasu. Można temu zaradzić, ekspediując do tego zadania więcej robotnic. Oczywiście istnieje granica, powyżej której koszt pozyskania jest wyższy od wartości zdobywanego materiału.
Model przewiduje że długość drogi przyrasta szybciej niż liczba dostarczających liście robotnic, ale wpływ szerokości ścieżki był dla naukowców czymś niespodziewanym. Sugeruje to, że w grę wchodzi ważny mechanizm regulujący inwestycje kolonii w oczyszczanie trasy.
Komentarze (5)
radar, 16 lutego 2012, 11:36
Przepraszam bardzo, ale nic z tego nie zrozumiałem. Gdzie jest wniosek tych naukowców? Jaki jest ten wpływ szerokości ścieżki? Czym szersza tym lepiej, gorzej, dłużej, czy krócej?
To zdanie natomiast zmieniłbym na: W miarę wzrostu kolonii pojedyncze owady pracują tyle samo, ale wydłużenie trasy transportu oznacza, że dostarczenie tej samej ilości materiału roślinnego do gniazda wymaga więcej czasu.
Jaka to granica dla omówionych badań?
Przepraszam, że się "czepiam", ale zagadnienie ekonomii transportu trochę mnie interesuje, a z artykułu nie dowiedziałem się niczego konkretnego.
radar
Anna Błońska, 16 lutego 2012, 12:07
Nie czepiasz się Nie mam dostępu do całego artykułu, a w dostępnych materiałach padały raczej ogólnikowe stwierdzenia. Z szerokością jest chyba tak - skoro wspominano o kosztach nieznanego mechanizmu oczyszczania - że gdy w miarę wzrostu kolonii ścieżka z konieczności staje się coraz szersza, to z początku korzyści wynikające z poprawiającej się przepustowości przeważają nad kosztem poszerzania i utrzymania, lecz później bardziej ekonomiczne staje się podzielenie kolonii na podkolonie z węższymi trasami.
Co do konkretnych wartości liczbowych, w tekście pojawia się coś takiego. Ja długo nad tym myślałam, ale nic mi to nie mówi. Może Ty będziesz wiedział, o co chodzi: "Foraging rate (number of resource-laden ants returning to the nest per unit time) scaled at the 0.93 power of worker numbers, the –1.02 power of total trail length and the 0.65 power of trail width".
radar, 16 lutego 2012, 12:30
No to wygląda tak, jakby podali współczynnik wzrostu wydajności zbierania pożywienia w zależności od zwiększania poszczególnych parametrów. Wynikało by z tego, że wydłużenie trasy daje największe (jedyne realnie na plus) korzyści, natomiast nie daje to odpowiedzi do kiedy. Gdzie jest granica długości przy której współczynnik spada poniżej 1 skoro wcześniej w tekście napisali, że wraz ze wzrostem długości spada częstotliwość ruchu? Ja był szerszy kontekst (akapit) tego zdania z liczbami? Niestety z oczywistych względów nie mam wykupionego dostępu do Proceedings of the Royal Society
radar
Anna Błońska, 16 lutego 2012, 13:14
To ja może nie będę wklejać tekstu, tylko link do abstraktu: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/early/2012/02/07/rspb.2011.2583
Chyba nie ma tam już jakichś danych poza nazwami gatunków mrówek itp., ale ewentualnie mogę wysłać maila do autora badań. Może odpowie i dowiemy się, jaka dlugość trasy stanowi granicę opłacalności
radar, 16 lutego 2012, 14:45
Abstrakt już potem widziałem, ale nie dam Purchase Access to this Article for 30 days for €26.94 za PDFa
Co najwazniejsze, nie doczytałem, że tam jest minus (wyszło to z dalszej części tekstu: "but that trail length imposes a severe penalty on the foraging rate" ).
Niestety nic więcej z abstraktu nie wynika.
Z mailem ciekawy pomysł, rozumiem, że jako dociekliwa dziennikarka już to pewnie zrobiłaś?
radar