Nanoporowata złota gąbka do wykrywania DNA patogenów

| Medycyna
Erkin Seker, UC Davis

Za pomocą przypominającego gąbkę nanoporowatego złota można wykrywać DNA patogenów wywołujących choroby ludzi, zwierząt i roślin.

Zespół Erkina Sekera z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis zademonstrował, że za pomocą porowatego złota da się wykrywać kwasy nukleinowe w zatykających większość czujników mieszaninach innych biocząsteczek.

Nanoporowate złoto można sobie wyobrazić jako metalową gąbkę z otworami tysiąc razy mniejszymi od średnicy ludzkiego włosa. [...] Białka są np. zbyt duże, aby przecisnąć się przez pory, ale włókna kwasów nukleinowych, o wykrywanie których nam chodzi, już do nich pasują. To trochę jak naturalne sito.

Szybkie i wrażliwe metody wykrywania kwasów nukleinowych odgrywają kluczową rolę we wczesnej identyfikacji patogenów i biomarkerów chorób. Obecne techniki wymagają zazwyczaj wieloetapowego oczyszczania kwasów nukleinowych za pomocą specjalistycznego sprzętu, co ogranicza wykorzystanie takich czujników w terenie.

Autorzy metody opisanej na łamach Analytical Chemistry mają nadzieję, że uda się ją wdrożyć w przenośnej platformie. Można by w ten sposób sprawdzać, czy przy braku jakichkolwiek symptomów na roślinie występują konkretne patogeny, a przypadku sepsy skażenie bakteryjne dałoby się wykryć o wiele wcześniej niż teraz.

nanoporowata gąbka złoto kwasy nukleinowe czujnik wykrywanie DNA patogeny platforma Erkin Seker