Niedźwiedzice-kamerzystki

United States Geological Survey (USGS)

W kwietniu br. amerykańscy naukowcy założyli 4 niedźwiedzicom polarnym obroże GPS z kamerami. Samice znajdowały się na północ od Prudhoe Bay. Opublikowane właśnie nagrania dają ciekawy wgląd w codzienne życie Ursus maritimus.

"W 2013 r. rozmieściliśmy 2 kamery wideo, ale nie uzyskaliśmy żadnego nagrania, bo baterie nie wytrzymały arktycznych temperatur. W tym roku posłużyliśmy się innym sprzętem. Byliśmy bardzo poruszeni, gdy okazało się, że działa" - opowiada dr Todd Atwood z Programu Badania Niedźwiedzi Polarnych United States Geological Survey (USGS).

Obroże z kamerami są częścią studium, które ma pokazać, jak U. maritimus reagują na kurczenie się pokrywy lodowej w wyniku ocieplania klimatu. Koordynowaniem badań zajmują się biolog z USGS oraz Anthony Pagano, doktorant z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz.

Nowe obroże z kamerami pozwalają łączyć dane o położeniu zwierząt z ich zachowaniami. Choć kamery działały zaledwie przez ok. 8-10 dni, naukowcy i tak zaczynają składać w całość różne elementy układanki. Dowiadują się, jak często niedźwiedzie jedzą, polują, odpoczywają, chodzą i pływają oraz jak na te zachowania wpływają warunki lodowe i inne czynniki. Uzyskiwane informacje pomogą biologom ocenić wskaźniki energetyczne oraz potrzeby żywieniowe niedźwiedzi polarnych oraz ewentualne oddziaływania zmieniającego się habitatu.

niedźwiedź polarny Ursus maritimus pokrywa lodowa zachowanie habitat obroża GPS kamera dr Todd Atwood Anthony Pagano