Złoty endemit z boliwijskiej sawanny

Dr, Marco Tschapka, Ulm University

Naukowcy opisali nowy gatunek nietoperza, który występuje wyłącznie w Boliwii. Myotis midastactus, bo o nim mowa, był wcześniej mylony z Myotis simus, ale naukowcy zbadali okazy muzealne i wykazali, że istnieją różnice m.in. w wyglądzie futra oraz budowie czaszki.

Najbardziej charakterystyczną cechą wydaje się złotożółte, bardzo krótkie i wełniste futro. Jaskrawe ubarwienie, tak typowe dla przedstawicieli rodzaju Myotis z Nowego Świata, zainspirowało zresztą biologów przy tworzeniu nazwy: midastactus nie bez powodu kojarzy się z królem Midasem.

Jak ujawniają doktorzy Ricardo Moratelli i Don E. Wilson, autorzy artykułu z Journal of Mammalogy, M. midastactus żyje na boliwijskiej pampie i żywi się drobnymi owadami. Za dnia kryje się w norkach w ziemi, dziuplach i pod krytymi strzechą dachami.

Duet z Fundacji Oswalda Cruza oraz Instytutu Smithsona przeprowadził szczegółowe analizy morfologiczne i morfometryczne 27 okazów z kilku brazylijskich i amerykańskich muzeów. Moratelli przyznał, że mimo 2-miesięcznych prób nie udało mu się schwytać żywego M. midastactus. Zaznaczył przy okazji, jak dużą, wg niego, rolę spełniają kolekcje muzealne: Mogę z dużym przekonaniem powiedzieć, że w gablotach z całego świata znajduje się wiele gatunków czekających na rozpoznanie i formalny opis [...].

Za holotyp uznano dorosłego samca, schwytanego 9 września 1965 r. przez S. Andersona. Wszystkie wzmianki na temat  gatunku pochodzą z departamentów Beni i Santa Cruz (większość z Beni).

Nie ma pewności co do statusu nowego nietoperza, lecz naukowcy przypominają, że wcześniej twierdzono, że M. simus z Boliwii (czyli dzisiejszy M. midastactus) jest bliski zagrożenia. Najnowsze studium sugeruje, że prawdziwy M. simus w ogóle nie występuje w Boliwii, można go za to spotkać w Argentynie, Brazylii, Ekwadorze, Paragwaju i Peru.

nietoperz Boliwia Myotis midastactus Myotis simus sawanna endemit Ricardo Moratelli Don E. Wilson