Odkryto słaby punkt nowotworów płuc

| Medycyna

Naukowcy z University of Texas Southwestern Medical Center odkryli słaby punkt w szlaku metabolicznym komórek. Dzięki niemu być może uda się powstrzymać rozrost guzów nowotworowych w płucach.

Kluczowym elementem szlaku metabolicznego jest PPARy (receptor gamma aktywowany proliferatorami peroksysomów). To proteina, która reguluje metabolizm glukozy i lipidów w zdrowych komórkach. Badacze wykazali, że jeśli za pomocą leków przeciwcukrzycowych aktywuje się PPARy w komórkach nowotworu płuc, to proteina ta może powstrzymać podział komórek.

Odkryliśmy, że aktywowanie PPARy prowadzi do dużej zmiany metabolicznej komórek nowotworowych. Zmiana ta upośledza zdolność komórek do obrony przed stresem oksydacyjnym - stwierdził profesor Ralf Kittler. Zwiększony stres oksydacyjny ostatecznie hamuje rozwój guza. Odkryliśmy, że aktywowanie PPARy zapobiegło podziałom komórek nowotworowych zarówno w badaniach in vitro jak i podczas eksperymentów na myszach. Zaobserwowaliśmy tam niemal całkowite powstrzymanie rozwoju guza - dodaje uczony. Naukowiec wyjaśnia, że metabolizm komórek nowotworowych już powoduje, że są one narażone na zwiększony stres oksydacyjny, więc każdy jego dodatkowy wzrost może zaszkodzić komórce. Tymczasem, jak się okazało, aktywowanie PPARy prowadzi właśnie do zwiększenia poziomu wolnych rodników w komórkach. To ważne odkrycie, gdyż wśród leków aktywujących PPARy znajduje się zatwierdzony przez FDA środek, który jest stosunkowo dobrze tolerowany w porównaniu z chemioterapią. Poznanie mechanizmu jego działania dostarcza nam informacji, które pozwalają na określenie, które guzy mogą reagować na leczenie. Połączenie tych środków z tradycyjnymi lekami przeciwnowotworowymi może uczynić leczenie bardziej efektywnym - dodaje Kittler.

nowotwór płuc PPARy stres oksydacyjny