Naśladujący ludzi Rocky rzucił nowe światło na ewolucję mowy

Mark R. Kaser/Indianapolis Zoo

Jedenastoletni obecnie orangutan Rocky, który potrafi naśladować wydawane przez naukowców dźwięki, może dostarczyć wskazówek, jak wyewoluowała ludzka mowa.

W czasie eksperymentu Rocky miał 7 lat. Potrafił naśladować wysokość i brzmienie samogłoskowych dźwięków wydawanych przez badaczy z międzynarodowego zespołu.

Autorzy publikacji z pisma Scientific Reports udowodnili, że orangutany są w stanie kontrolować swój głos (a kontrola strun głosowych jest kluczowa dla ewolucji języka mówionego).

Rocky'ego badano w Indianapolis Zoo między kwietniem a majem 2012 r. Upewniono się, że działania naukowców nie zaburzą zwyczajów i środowiska orangutana. Naukowcy wydawali różne losowe dźwięki, które samiec następnie naśladował.

Dźwięki w wykonaniu Rocky'ego porównywano z największą bazą danych zawołań orangutanów, sporządzoną na podstawie12 tys. godzin obserwacji ponad 120 orangutanów z 15 dzikich i żyjących w niewoli populacji.

Okazało się, że wokalizacje Rocky'ego różnią się od zawołań z bazy i w ten sposób udowodniono, że samiec potrafi się nauczyć nowych dźwięków i kontrolować swój głos w kontekście konwersacyjnym. W sumie Rocky naśladował ponad 500 samogłoskopodobnych dźwięków.

Nie wiadomo, w jaki sposób mowa wyewoluowała z systemów komunikacyjnych dawnych wielkich małp - opowiada dr Adriano Lameira. Dotąd zakładano, że zamiast uczyć się nowych dźwięków, wielkie małpy [po prostu] wokalizują pod wpływem podniecenia. Nasze badania udowadniają jednak, że orangutany potrafią kontrolować swój głos. To wskazuje, że kontrola głosowa ludzi pochodzi od przodka z podobnymi możliwościami w zakresie kontroli głosu, jakie występują u orangutanów czy generalnie u wszystkich wielkich małp.

Bazując na tych ustaleniach, naukowcy będą mogli zacząć rekonstruować wokalne możliwości wczesnych hominidów, które wg szacunków, żyły przed rozdzieleniem się linii orangutanów i ludzi, oraz analizować kolejne etapy ewolucji systemów głosowych aż do w pełni rozwiniętej mowy - podsumowuje prof. Serge Wich z Uniwersytetu w Amsterdamie.

orangutan Rocky głos kontrola wokalna naśladownictwo ewolucja mowy język Adrian Lameira Serge Wich