Bakterie przyczyną otyłości?

| Zdrowie/uroda
Kyle May, CC

Pojawia się coraz więcej dowodów wskazujących na to, że bakterie odgrywają kluczową rolę w... otyłości. Naukowcy z chińskiego Shanghai Jiao Tong University zajmowali się bardzo otyłym mężczyzną, który ważył 175 kilogramów i jego życie było zagrożone z powodu nadmiernej wagi. Zespół pracujący pod kierunkiem Lipinga Zhao przygotował mu dietę z pełnych ziaren, probiotyków, środków tradycyjnej chińsiej medycyny oraz włókien, takich jak np. błonnik. Celem diety było powstrzymanie rozwoju bakterii, które podejrzewane są o przyczynianie się do otyłości poprzez zwiększanie pH w okrężnicy.

W ciągu 23 tygodni takiej diety mężczyzna stracił na wadze 51 kilogramów, mimo iż nie zwiększył swojej aktywności fizycznej.
Uczeni, chcąc sprawdzić, czy zmianie uległa flora bakteryjna, zbadali ją przed i po rozpoczęciu leczenia. Początkowo produkująca toksyny Enterobacter występowała najobficiej ze wszystkich mikroorganizmów, stanowiąc 35% wszystkich bakterii obecnych w okrężnicy. Po zakończeniu leczenia nie wykryto jej obecności.

Naukowcy przeprowadzili też badania na myszach. Części zwierząt podano Enterobacter pobrane z okrężnicy pacjenta. Następnie zwierzęta były żywione dietą wysokotłuszczową. W porównaniu z grupą kontrolną, również na diecie wysokotłuszczowej, myszy, którym podano Enterobacter, przybrały znacznie bardziej na wadze.

otyłość bakterie Enterobacter