Po 50 słowa im (nadal) niestraszne
W okolicach pięćdziesiątki pamięć werbalna pań znacznie przewyższa męskie umiejętności w tym zakresie.
Zespół naukowców z University of London poprosił mężczyzn i kobiety o zapamiętanie 10 słów z odczytywanej na głos przez eksperymentatora listy. Najpierw badanym dano dwie minuty, by przypomnieli sobie jak najwięcej z nich, później należało odtworzyć wyrazy po upływie 5 minut. Za każdym razem panie uzyskiwały lepsze rezultaty od przedstawicieli płci brzydszej. Mężczyźni wypadali gorzej w testach pamięci słownej, zwłaszcza w odtwarzaniu odroczonym. To dość zaskakujące, ponieważ po skończeniu 50 lat kobiety zaczynają funkcjonować gorzej: inne badanie wykazało, że podczas menopauzy panie nie radzą sobie za dobrze - podkreślają Matthew Brown i Brian Dodgeon.
Po raz pierwszy studium objęło tak dużą liczbę osób w średnim wieku – próba składała się z ponad 9600 mieszkańców Anglii, Szkocji i Walii. Wszyscy od urodzenia w 1958 r. biorą udział w badaniu podłużnym National Child Development Study (NCDS). W pierwszym teście panie zdobywały średnio o 5% więcej punktów, a w drugim ok. 8%. Przedstawicielki płci pięknej były również szybsze w trzecim teście, w ramach którego na stronie wypełnionej rzędami liter należało wykreślić jak najwięcej zlepek "Ps" i "Ws".
Czwarte zadanie polegało na wymienieniu w ciągu minuty jak największej liczby zwierząt. Tutaj panie i panowie wypadli tak samo, przypominając sobie średnio 22 nazwy przedstawicieli fauny.
Ponieważ osoby uwzględnione w NCDS badano również w wieku 16 lat, można próbować określić wpływ ćwiczeń, diety, palenia, picia alkoholu i ewentualnej depresji na ich zdolności poznawcze. Wstępna analiza danych wskazuje, że badani, którzy byli aktywni fizycznie i gimnastykowali się przynajmniej raz w miesiącu, we wszystkich testach przeważnie uzyskiwali lepsze rezultaty od niećwiczących. Osoby niepalące i ekspalacze wypadali lepiej w początkowych testach przypominania zestawu słów. Działo się tak nawet po uwzględnieniu czynników socjoekonomicznych, które mogły wpłynąć na wynik.
Komentarze (1)
lucky_one, 15 marca 2010, 08:51
Może wpływ na to ma budowa mózgu, albo model zachowania? Wszach już w szkole dziewczynki cierpliwie zakuwają wszystko czego tylko nauczyciel wymaga, a chłopcy są dobrzy z danego przedmiotu jedynie jeśli im się chce, co z reguły wiąże się z tym, że są tym przedmiotem zainteresowani. I uczą się też tylko tego co chcą - nawet w ramach lubianego przedmiotu. Panowie wolą działać niż mieć wiedzę - stąd czasem paradoks, że zatrudnia się mniej wiedzącego ale bardziej aktywnego mężczyznę, od więcej wiedzącej ale mniej aktywnej kobiety.
Oczywiście uogólniam, bo można trafić również na nieporadnych mężczyzn i aktywne kobiety, ale mam wrażenie że zasadniczo sytuacja przedstawia się tak jak opisałem (bazuję m.in. na moich doświadczeniach).