Papierosy uszkadzają mózg
Istnieje bezpośredni związek między paleniem a uszkodzeniem mózgu. Debapriya Ghosh i Anirban Basu z National Brain Research Centre w Indiach odkryli, że występujący w tytoniu związek skłania charakterystyczne dla ośrodkowego układu nerwowego makrofagi – mikroglej - do atakowania zdrowych komórek (Journal of Neurochemistry).
Feralnym związkiem jest 4-(metylonitrozoamino)-1-(3-pirydylo)-1-butanon – w skrócie NNK. Uważa się go za prokarcynogen, czyli substancję, która staje się rakotwórcza po przekształceniu w ramach procesów metabolicznych. NNK to nitrozamina, aktywowana przez enzym cytochrom P450 2A6.
W normalnych okolicznościach mikroglej działa jak zespół niszczycieli, które eliminują uszkodzone lub chore komórki. Gdy pojawia się NNK, zaczyna je prowokować do atakowania raczej zdrowych neuronów, a nie tych, które jak się wydaje, powinny stanowić właściwy cel.
Studium wykazało, że NNK występuje we wszystkich postaciach tytoniu, może się więc dostawać do organizmu także podczas żucia. Co więcej, bierne palenie nie stanowi tu wyjątku i także prowadzi do opisywanej choroby neurozapalnej.
Komentarze (18)
mikroos, 24 czerwca 2009, 18:19
Jak można być tak głupim i uparcie twierdzić, że tytoń nie szkodzi?
krzysiek, 24 czerwca 2009, 19:03
Chyba nie do końca to jest głupota a uzależnienie i wszystkie zjawiska z nim związane. Głupotą jest to, że tytoń uznawany jest za silnie uzależniający i jednocześnie dostępny na każdym rogu ulicy.
mikroos, 24 czerwca 2009, 19:38
Nieleczenie uzależenienia i doprowadzenie się do stanu, w którym twierdzi się, że sprawa nie jest szkodliwa, też jest głupotą, przynajmniej w moim odczuciu.
wilk, 24 czerwca 2009, 19:58
Ja nie mogę się doczekać kiedy w końcu to cholerstwo zostanie całkowicie zakazane i kiedy dotrze do tych zadymionych łbów (także ustawodawców), że to szkodzi normalnym, niepalącym ludziom. Całe szczęście, że na światło dzienne wychodzą takie wyniki badań i nie są one blokowane gdzieś po drodze przez tytoniarzy.
ФvХ, 24 czerwca 2009, 21:33
Państwo truje i państwo musi zaleczyć choroby z tym związane!
este perfil es muy tonto, 24 czerwca 2009, 22:29
e jak ludzie się trują to niech się trują,tylko nie chciałbym potem płacić za leczenie ich z raków.a kwestia biernego palenia to co innego-trucia biernych palaczy bez ich zgody bym zakazał
krystynalubicz, 24 czerwca 2009, 23:01
Chyba trochę przesadzacie.Niech każdy robi sobie w swoim kącie, co mu się żywnie podoba.A z resztą palacze nie mają wcale tak dobrze, bo pomijając fakt, że śmierdzą, to ceny papierosów stopniowo wzrastają..powiedziałabym nawet, że dramatycznie rosną..Ale cóż, za głupotę trza płacić.
Aczkolwiek, zgadzam się z Wami, jeśli chodzi o zatruwanie innych.
Tj. sama palę i wolałabym, żeby tak się nie stało (pure egoism:P), ale rozsądniej i sprawiedliwiej byłoby gdyby palenie tytoniu w jakichkolwiek miejscach publicznych było zakazane.
waldi888231200, 25 czerwca 2009, 02:50
'' ceny papierosów stopniowo wzrastają..powiedziałabym nawet, że dramatycznie rosną.. ''
Im więcej osób rezygnuje z palenia tym cena paczki większa (jakoś trzeba budżet łatać , tych gadających z ekranu nakarmić i na wakacje z rodzinami wysłać , pseudo nauczycieli, pseudo lekarzy i pozostałych budżetowych pseudo...)**
** - nie dotyczy nielicznej grupki zawodowców.
jendrysz, 25 czerwca 2009, 03:50
Czyli, w lesie truć można?
Czy z tamtego zadymionego konta dym się nie wydostanie?
wilk, 25 czerwca 2009, 04:06
To chyba jakaś nową ekonomię stworzyłeś. ;]
Jeśli popyt spada (i w tym wypadku nie jest spowodowany ceną, a niechęcią do produktu), to jedynym ekonomicznie logicznym posunięciem producentów jest zmniejszenie produkcji i obniżenie ceny, po to, by produkt stał się bardziej atrakcyjny. A ceny papierosów wzrastają z prostej przyczyny - bo wzrasta akcyza na nie.
waldi888231200, 25 czerwca 2009, 06:43
'' Jeśli popyt spada (i w tym wypadku nie jest spowodowany ceną, a niechęcią do produktu), to jedynym ekonomicznie logicznym posunięciem producentów jest zmniejszenie produkcji i obniżenie ceny, po to, by produkt stał się bardziej atrakcyjny. A ceny papierosów wzrastają z prostej przyczyny - bo wzrasta akcyza na nie. ''
Wpływ z fajek do skarbonki ma być stały!! tak z akcyzy jak z vatu, producenci to tylko 15% ceny fajek.
Posrany kraj!! który dorabia się na fajkach, wódce, piwie, benzynie stąd edukacja taka dupiana i wszystko leży (produkcji własnej zero), hipermarkety podatku nie płacą (rozwalając kupców i drobnych producentów).
marximus, 25 czerwca 2009, 11:00
sądzę że jednak bliżej prawdy jest newbi, przy papierosach prawa rynku nie mają zastosowania, to NAŁÓG i obojętnie ile będzie kosztowć paczka uzależniony i tak kupi.
problem paierosów zaczyna się u nastolatków i to tam powinny być skierowane wysiłki, brak edukacji w tym zakresie, no i papierosy kupić to żaden problem dla nastolatka.
mikroos, 25 czerwca 2009, 12:34
Nie zgodzę się. Po podwyżce przeważnie obserwuje się spadek popytu.
waldi888231200, 25 czerwca 2009, 13:12
'' Po podwyżce przeważnie obserwuje się spadek popytu. ''
I kolejną podwyżkę.
mikroos, 25 czerwca 2009, 13:53
I bardzo dobrze, może trochę mniej niektórym mózgi uszkodzi.
waldi888231200, 25 czerwca 2009, 20:39
'' I bardzo dobrze "
Myślę że tyle kasy wydajemy na ścieżki rowerowe że powinnien byś podatek od posiadania rowerka , tak z 200 rocznie plus mandat za smród z przepoconej koszulki oraz dodatkowa składka na zus dla rowerzystów bo dużo wywrotek i kolizji mają (do tego należy im kazać jeździć w maskach OP1 - żeby zarazków grypy nie roznosili).
mikroos, 25 czerwca 2009, 20:46
Strasznie kogoś tu zabolało i musi odreagować?
Ustalmy jasno: regularnie się myję Nie wiem, skąd u ciebie przekonanie, że po jeździe na rowerze zawsze się śmierdzi i nie idzie się umyć, i chyba nawet wolę nie zgadywać, żeby ciebie nie urazić.
Ile niby wydajemy na ścieżki? Wydajemy śmieszne pieniądze w porównaniu do dróg i ulic, na dodatek dobrze położona ścieżka ma nieograniczony okres eksploatacji ze względu na znikomy nacisk roweru. O liczbie wypaków nawet nie wspomnę, bo koszty usuwania efektów wypadków z udziałem rowerzystów są znikomym ułamkiem tego, co dzieje się przez kierowców. Także naprawdę odpuść sobie, bo plujesz się jedynie, a jak zwykle nie masz wiele do powiedzenia.
waldi888231200, 25 czerwca 2009, 21:18
Żyj i daj żyć innym .... to wszystko w temacie.