Zażywany w ciąży paracetamol może wpływać na płodność córek

| Medycyna
Jean-Etienne Minh-Duy Poirrier, CC-BY-SA

Zażywanie paracetamolu w czasie ciąży może zmniejszyć płodność córek.

Autorzy publikacji z pisma Endocrine Connections przeanalizowali 3 niezależne badania na gryzoniach. We wszystkich donoszono o zmianach dot. rozwoju układu rozrodczego u córek samic, którym w czasie ciąży podawano paracetamol. Zjawisko to mogło upośledzać ich płodność w dorosłości.

Zespół dr. Davida Kristensena ze Kopenhaskiego Szpitala Uniwersyteckiego podkreśla, że skutki ekspozycji na pewne substancje w czasie ciąży nie muszą się ujawniać od razu i czasem dają o sobie znać dopiero na późniejszych etapach życia. U gryzoni i ludzi samice rodzą się np. z określoną rezerwą jajnikową (liczbą niedojrzałych komórek jajowych, potencjalnie gotowych do zapłodnienia po osiągnięciu dojrzałości). Okazało się, że gdy gryzonie wystawiano na oddziaływanie stężeń paracetamolu będących odpowiednikiem dawek dozwolonych dla kobiet w ciąży, rodziły się samiczki z niższą rezerwą. To oznacza, że w dorosłości ich szanse na reprodukcję były mniejsze, zwłaszcza w starszym wieku.

Choć nie musi to być poważne upośledzenie płodności, niepokój jest nadal uzasadniony, bo dane z 3 różnych laboratoriów niezależnie pokazały, że paracetamol może [w konkretny sposób] zaburzać żeński rozwój rozrodczy. Potrzebujemy dalszych badań, by ustalić, jak lek oddziałuje na ludzką płodność.

Duńczycy podkreślają, że zbadanie zależności między zażywaniem paracetamolu przez kobietę w ciąży i problemami z płodnością u dorosłych dzieci nie będzie łatwe. Proponują, by podczas studiów przyjąć podejście interdyscyplinarne i połączyć dane epidemiologiczne z badań nad ludźmi z bardziej eksperymentalnymi badaniami na zwierzętach, np. gryzoniach [...].

paracetamol rezerwa jajnikowa ciąża David Kristensen