Wszyscy potrzebujemy kontaktu. Organelle komórkowe także...

University of Exeter

Naukowcy dokonali przełomu w zakresie ustalenia, jak poszczególne przedziały lub organelle komórkowe wchodzą ze sobą w interakcje. Udało im się rozpracować, jak na poziomie molekularnym współpracują ze sobą peroksysomy i siateczka śródplazmatyczna (ER).

Współpraca ta jest kluczowa dla produkcji pewnych lipidów, koniecznych do pracy neuronów i ochrony komórek przed uszkodzeniem oksydacyjnym.

Bliskie kontakty między peroksysomami i ER zaobserwowano ponad 50 lat temu w badaniach ultrastrukturalnych, ale [dotąd] ich mechanizm molekularny pozostawał owiany tajemnicą - podkreśla dr Michael Schrader z Uniwersytetu w Exeter.

Studium wykazało, że białko peroksysomów ACBD5 wchodzi w bezpośredni kontakt z białkiem siateczki VAPB. Pozwala to na połączenie obu organelli i transfer lipidów między nimi. Kiedy interakcja między ACBD5 i VAPB zanika, ustaje również transfer lipidów.

Zespół z Exeter współpracuje z ekspertami z Akademickiego Centrum Medycznego w Amsterdamie, gdzie zidentyfikowano pacjenta z niedoborem ACBD5 (udało się go powiązać z defektem peroksysomalnym).

U chorego występuje poważne uszkodzenie mózgu i siatkówki. Dr Schrader zaznacza, że jeśli takie schorzenia mają być w przyszłości diagnozowane i leczone, badania podobne do opisywanych są koniecznością. Jeśli lepiej zrozumiemy interakcje między organellami, możemy się też nauczyć chronić komórki przed pewnymi warunkami stresowymi, typowymi dla chorób związanych z wiekiem [...].

peroksysomy siateczka śródplazmatyczna ER interakcje lipidy uszkodzenia oksydacyjne Michael Schrader