Najstarsze zachowane pigmenty w zapisie geologicznym

Australian National University

Ze skał z Afryki wyekstrahowano najstarsze jak dotąd kolory w zapisie geologicznym. Różowe pigmenty (porfiryny) mają aż 1,1 mld lat.

Jak podkreśla dr Nur Gueneli z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego (ANU), morskie czarne łupki ilaste z syneklizy Taudeni w Mauretanii są o 600 mln lat starsze od poprzednich odkryć pigmentowych.

Jaskraworóżowe pigmenty to skamieniałości molekularne chlorofilu, który był wytwarzany przez starożytne organizmy fotosyntetyzujące, zamieszkujące dawno nieistniejący ocean.

Skamieniałości reprezentują całą gamę barw: w skoncentrowanej formie są krwistoczerwone-mocno fioletowe, a po rozcieńczeniu - jaskraworóżowe.

Z naukowcami z ANU współpracowali koledzy po fachu z Japonii i USA. Zespół sproszkował starożytne skały, a następnie wyekstrahował występujące tam związki. Precyzyjne analizy starożytnych pigmentów potwierdziły, że przed miliardami lat podstawę łańcucha pokarmowego zdominowały sinice [...].

Prof. Jochen Brocks uważa, że pojawienie się dużych, aktywnych organizmów utrudniała ograniczona ilość większych cząsteczek pokarmowych, np. glonów. Choć nadal mikroskopijne, glony mają tysiące razy większą objętość od sinic i są bogatszym źródłem pokarmu. Początek zaniku sinicowych oceanów miał miejsce ok. 650 mln lat temu, gdy algi zaczęły się gwałtownie rozprzestrzeniać, zapewniając zastrzyk energii potrzebny do ewolucji złożonych ekosystemów [...].

pigmenty zapis geologiczny porfiryny chlorofil łupki ilaste synekliza Taudeni Mauretania Nur Gueneli