Maskotki z płatków patrzą na dzieci w dół, a na dorosłych prosto przed siebie

| Psychologia
Cornell Food and Brand Lab

Przyglądając się 65 rodzajom płatków śniadaniowych w 10 różnych sklepach spożywczych, psycholodzy z Uniwersytetu Cornella zauważyli, że płatki przeznaczone dla dzieci umieszczano na półkach o połowę niżej niż płatki dla dorosłych (te pierwsze znajdowały się na wysokości 23 cali - ok. 58 cm - a drugie na wysokości 48 cali, czyli ok. 122 cm).

Kiedy analizowano średni kąt spojrzenia maskotek, okazało się, że przy płatkach dla dzieci patrzyły one w dół pod kątem 9,6 st., podczas gdy bohaterowie z pudełek dla dorosłych spoglądali prawie prosto przed siebie.

Badając wpływ bohaterów z pudełek płatków, Aner Tal i Brian Wansink z Uniwersytetu Cornella oraz Aviva Musicus z Uniwersytetu Yale zadali sobie 2 pytania: 1) czy postaci z opakowań nawiązują kontakt wzrokowy? i 2) czy kontakt wzrokowy z maskotkami z płatków wpływa na dokonywanie wyborów?

Amerykanie oceniali 65 typów płatków i 86 maskotek z 10 sklepów spożywczych w stanach Nowy Jork i Connecticut. Dla każdego z bohaterów wyliczano kat spojrzenia; kalkulacji dokonywano z odległości 4 stóp (ok. 122 cm), bo to standardowy dystans dzielący kupujących od pudełek. Stwierdzono, że postaci z płatków przeznaczonych dla dzieci nawiązywały przypadkowy kontakt wzrokowy z dziećmi, a z płatków dla dorosłych z dorosłymi. Z 86 maskotek 57 miało przemawiać do dzieci; po uśrednieniu spoglądały one w dół pod kątem 9,67 st. Dla odmiany maskotki z produktów dla dorosłych patrzyły leciutko w górę pod kątem 0,43 st.

Podobnie jak w innych studiach zauważono, że płatki dla dzieci ustawiano na dwóch dolnych półkach, a płatki dla dorosłych na dwóch górnych półkach. Z tego powodu średnia wysokość, na jaką sięgało spojrzenie maskotek z produktów dla dorosłych, wynosiła 53,99 cala (ok. 137 cm), podczas gdy wartość wyliczona dla maskotek dla dzieci to 20,21 cala (ok. 51 cm).

W drugim studium psycholodzy określali, do jakiego stopnia kontakt wzrokowy z maskotką wpływa na poczucie zaufania i związku z marką. Do udziału w nim zaproszono 63 osoby z prywatnej uczelni. Proszono je o ocenę pudełka płatków Trix. Badanych przydzielano losowo do dwóch grup. Jednej pokazywano pudełko z królikiem patrzącym wprost na odbiorcę, a drugiej z królikiem spoglądającym w dół. Okazało się, że gdy maskotka nawiązywała kontakt wzrokowy, zaufanie do marki było o 16%, a poczucie związku z nią aż o 28% wyższe. Poza tym w takich okolicznościach ochotnicy twierdzili, że lubią Triksy bardziej od innych płatków.

 

płatki śniadaniowe dorośli dzieci półka wysokość kąt spoglądania kontakt wzrokowy marka związek zaufanie Brian Wansink Aner Tal Aviva Musicus