Podziemne, lecz kolorowe

John Measey

Płazy beznogie (Gymnophiona) żyją w glebie lub ściółce w strefie tropikalnej. Choć wydawałoby się, że sygnały wzrokowe są im w takich warunkach niepotrzebne, zwłaszcza że nie mają w ogóle oczu lub są one szczątkowe, niektóre gatunki pokrywają jaskrawe pasy, a inne są jednolicie żółte, różowe bądź niebieskie (Journal of Evolutionary Biology).

Katharina C. Wollenberg z Politechniki w Brunszwiku i G. John Measey z South African National Biodiversity Institute opowiadają, że najnowsze obserwacje dowodzą, że płazy beznogie nie są zwierzętami, które spędzają całe życie pod ziemią. W ciągu dnia przedstawiciele wielu gatunków wypełzają od czasu do czasu na powierzchnię. Jest to o wiele bardziej niebezpieczny, ale również o wiele łatwiejszy sposób przemieszczania się. Para badaczy podkreśla, że nawet sporadyczne wizyty w świecie światła wystarczą, by w toku ewolucji pojawiły się wyraziste wzory na skórze.

Wnioski wyciągnięto na podstawie statystycznej korelacji wykrytej u ponad 30 gatunków płazów beznogich. Okazało się, że tendencja do pojawiania się na powierzchni współwystępuje z kolorową/wzorzystą skórą. Niewykluczone, że taka cecha pozwala się zamaskować w terenie, gdzie Gymnophiona wynurzają się na powierzchnię. Poza tym warto w ten sposób zakomunikować drapieżnikom: uwaga, jestem trujący! Czy zwierzęta te rzeczywiście dysponują jakimiś toksynami, na razie nie wiadomo.

płazy beznogie Gymnophiona gleba ściółka skóra wzorzysta wskazówki wzrokowe