Francuzi zaprezentują powietrzną hybrydę

| Technologia
PSA Peugeot Citroen

Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie, który rozpocznie się na początku marca, firma PSA Peugeot Citroen zaprezentuje technologię hybrydowo-powietrzną. "Hybrid Air" to połączenie silnika spalinowego, hydraulicznego i zbiornika na sprężone powietrze. W przyszłości technologia ta ma pozwolić na ograniczenie spalania paliwa do 2 litrów na 100 kilometrów.

System hybrydowo-powietrzny korzysta z całego szeregu rozwiązań pozwalających na zaoszczędzenie olbrzymich ilości energii. Składa się on z silnika spalinowego, skrzyni biegów, pompy hydraulicznej, silnika hydraulicznego, systemu przechowywania energii (hydraulicznego akumulatora), zbiornika na paliwo i niskociśnieniowego zbiornika na powietrze. Sposób napędzania pojazdu jest automatycznie wybierany w zależności od warunków jazdy.

Galeria (7)

PSA Peugeot Citroen PSA Peugeot Citroen wszystkie zdjęcia »

Hydrauliczny silnik napędzany jest nieściśliwym płynem pochodzącym z hydraulicznego akumulatora, który z kolei jest poruszany dzięki sprężonemu powietrzu znajdującemu się w niskociśnieniowym zbiorniku. Silnik ten włącza się przede wszystkim w jeździe miejskiej, przy prędkości poniżej 70 kilometrów na godzinę. Pozwala on na całkowite wyłączenie silnika benzynowego, zapewnia największe oszczędności oraz największy komfort jazdy. Wyłączenie tradycyjnego silnika znacząco zmniejsza hałas generowany przez samochód, a na silniku hydraulicznym pojazd może pokonać nawet 80% miejskich tras, oszczędzając przy tym do 45% paliwa zwykle spalanego przy jeździe miejskiej. Silnik spalinowy używany jest przede wszystkim poza miastami, służy on również do sprężania powietrza w zbiorniku. Oba silniki mogą działać też jednocześnie, a ma to miejsce podczas przyspieszania i jazdy pod górkę.

Opisana powyżej technologia ma być poważnym krokiem w kierunku ograniczenia do 2020 roku spalania do 2 litrów na 100 km.

O ewentualnym sukcesie proponowanego rozwiązania zdecyduje cena pojazdów oraz ich zdolność do spełnienia coraz ostrzejszych norm zanieczyszczenia środowiska. Z grafiki zaprezentowanej przez PSA Peugeot Citroen wynika, że rozwiązanie hybrydowo-powietrzne może być niezwykle atrakcyjne. Dla samochodów klasy B i C, czyli z silnikiem o mocy do 110 KM, ceny pojazdów z silnikiem benzynowym wynoszą od poniżej 10 000 euro do nieco powyżej 15 000 euro. Emisja dwutlenku węgla w gramach na kilometr waha się od nieco poniżej 130 do około 95 (w przyszłości). Zdecydowanie droższe są pojazdy z silnikami diesla oraz hybrydy wykorzystujące taką jednostkę napędową. Tutaj ceny rozpoczynają się od ok. 16 000 euro i sięgają 37 000. Emisja CO2 waha się od ok. 130 do 85 (w przyszłości) gramów na kilometr. Niewiele lepiej sprawują się hybrydy. Ich ceny rozpoczynają się od 17 000 euro i znacznie przekraczają 40 000. Emisja CO2 to od 105 do ok. 78 gramów na kilometr. Najmniej dwutlenku węgla (poniżej 50 g/km) emitują hybrydy podłączane do sieci, jednak trzeba za nie zapłacić około 37 000 euro. Pojazd hybrydowo-powietrzny wydaje się w takiej sytuacji idealnym rozwiązaniem. Jego emisja CO2 ma bowiem wynieść 50-75 g/km, a ceny mają wahać się w granicach 15-20 tysięcy euro.

 

powietrze hybryda Hybrid Air salon samochodowy napęd hybrydowy