500-gigahercowy przełącznik optyczny

| Technologia
UC San Diego

Na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego powstał pierwszy 500-gigahercowy przełącznik fotonowy. Prace nad jego skonstruowaniem zajęły 4 lata. Nasz przełącznik działa o ponad rząd wielkości szybciej niż wcześniejsze tego typu urządzenia. Działa on szybciej niż współczesne falowody, które przekazują informację za pomocą światła - mówi profesor Stojan Radic.

Radic i jego koledzy opracowali nową technikę pomiaru, dzięki której mogli wykryć mniej niż nanometrowe niedoskonałości we włóknie światłowodu. Wykonanie doskonałych urządzeń jest niezwykle ważne, gdyż niewielkie niedoskonałości mogą powodować znaczące fluktuacje światła. Właśnie w tej doskonałej kontroli tkwi klucz do sukcesu i stworzenia superszybkiego przełącznika. Dotychczas taki stopień kontroli nad budową urządzeń uznawano za nieosiągalny.

Wykazaliśmy, że szkło może być kontrolowane z dokładnością poniżej nanometra i można je wykorzystać do kontrolowania fotonów - stwierdził Radic.

Kontrolowanie promienia światła o dużej mocy to trudne zadanie. Obecnie robi się to za pomocą specjalnych wnęk rezonansowych. Tymczasem naukowcy z UC San Diego stworzyli specjalne nieliniowe włókna, dzięki którym sprawowali kontrolę. Na potrzeby swojego urządzenia stworzyli też nową teorię opisującą interakcje pomiędzy fotonami w szkle, którego produkcja była kontrolowana w skali molekularnej. Dzięki temu „byliśmy w stanie stworzyć pierwszą fotonową bramkę pracującą z częstotliwością 500 GHz i obsługiwaną przez zaledwie trzy fotony” - dodaje Radic.

przełącznik światło falowód szkło