Ustalono, jak królowa pszczół hamuje płodność robotnic

www.metaphoricalplatypus.com (Jennifer C.), CC

Biolodzy z Uniwersytetu Otago odkryli mechanizm molekularny, za pośrednictwem którego królowa-matka pszczoły miodnej kontroluje płodność robotnic.

Zjawisko to zachodzi dzięki feromonowi szczękowemu królowej (ang. queen mandibular pheromone, QMP), ale dotąd naukowcy nie wiedzieli, na jakiej dokładnie drodze.

Teraz genetycy profesor Peter Dearden oraz doktorzy Elizabeth Duncan i Otto Hyink zademonstrowali, że chemiczne zahamowanie szlaku sygnałowego Noch pokonuje działanie QMP i sprzyja aktywności jajników u dorosłych robotnic.

Dearden był zaskoczony, że sygnalizacja Noch wpływa na najwcześniejsze etapy rozwoju komórek jajowych w jajnikach (być może oddziałuje nawet na tworzące jajnik komórki macierzyste) i że pod nieobecność QMP receptor Noch w kluczowym regionie jajnika ulega degradacji.

Bez aktywnego szlaku Noch jajeczka robotnic są gotowe do dojrzewania. To kontrastuje z rolą Noch w reprodukcji muszek owocowych, gdzie sygnalizacja ta jest kluczowa dla płodności - opowiada profesor, dodając, że nie wiadomo, czy QMP wpływa bezpośrednio na jajniki, czy raczej na sygnalizację mózg-czułki.

pszczoła miodna królowa robotnice płodność jajniki aktywność szlak Noch feromon szczękowy Peter Dearden