Przeciwtrądzikowy resweratrol

| Medycyna
Jefferyâ„¢, CC

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (UCLA) odkryli, że resweratrol może hamować wzrost wywołujących trądzik bakterii Propionibacterium acnes. Zespół zauważył także, że połączenie resweratrolu z nadtlenkiem benzoilu zwiększa zdolność leku do zabijania bakterii.

Początkowo sądziliśmy, że skoro związki te działają przeciwstawnie [resweratrol hamuje powstawanie wolnych rodników, podczas gdy nadtlenek prowadzi do ich wytworzenia i uśmiercenia w ten sposób P. acnes], ich połączenie powinno prowadzić do zniesienia skutków. Tak się jednak nie stało. Studium demonstruje, że połączenie przeciwutleniacza i utleniacza może prowadzić do wzajemnego wzmocnienia i podtrzymania bakteriobójczego działania przez dłuższy czas - wyjaśnia dr Emma Taylor.

Amerykanie hodowali P. acnes i dodawali (łącznie lub osobno) różne stężenia resweratrolu i nadtlenku benzoilu. Proces bakteryjnego wzrostu lub obumierania monitorowano przez 10 dni.

Stwierdzono, że przy wszystkich stężeniach nadtlenek benzoilu początkowo zabijał bakterie, ale efekt był krótkotrwały i nie utrzymywał się dłużej niż przez 24 godziny. Z kolei resweratrol nie miał silnych właściwości bakteriobójczych, ale hamował wzrost mikroorganizmów przez dłuższy czas. Łącznie oba związki okazały się najskuteczniejsze w zmniejszaniu liczebności P. acnes.

Naukowcy od lat rozumieli, na jakiej zasadzie nadtlenek benzoilu leczy trądzik, mniej wiedziano o tym, co stoi za skutecznością resweratrolu. Działo się tak mimo przeprowadzonych badań. Za pomocą mikroskopu akademicy z UCLA stwierdzili, że przeciwutleniacz prowadzi do zaburzenia struktury i rozmycia błony komórkowej.

By ocenić toksyczność resweratrolu i nadtlenku benzoilu, autorzy artykułu z pisma Dermatology and Therapy hodowali z nimi ludzkie komórki skóry i krwi. Okazało się, że nadtlenek był o wiele bardziej toksyczny od resweratrolu, co może pomóc wyjaśnić, czemu skóra staję się czerwona i podrażniona, gdy stosuje się leczenie kremami z jego wysokimi stężeniami lub duże ilości preparatu.

W przyszłości zespół chce kontynuować badania, by lepiej zrozumieć mechanizm działania obu związków.

resweratrol trądzik Propionibacterium acnes wzrost hamować nadtlenek benzoilu zabijać Emma Taylor