Rybia superwydajność tlenowa

cogito ergo imago, CC

Naukowcy odkryli, że ryby mogą dostarczać tlen w organizmie skuteczniej od większości innych kręgowców.

Ryby wykorzystują mechanizm uwalniania tlenu do tkanek, który jest 50-krotnie skuteczniejszy od ludzkiego. Dzieje się tak, bo ich hemoglobina [...] jest wrażliwsza na zmiany pH [...] - wyjaśnia dr Jodie Rummer z Uniwersytetu Jamesa Cooka.

Ryby korzystają na nim szczególnie w sytuacjach stresowych, gdy trzeba uciekać przed drapieżnikami. Przydaje się on również w habitatach z niską zawartością tlenu. W krytycznych momentach ryby mogą podwoić, a nawet potroić dostawy tlenu do tkanek.

Australijka i Kanadyjczyk prowadzili eksperymenty na pstrągach tęczowych (Oncorhynchus mykiss). Opisywany mechanizm odkryto i przetestowano, monitorując w czasie rzeczywistym poziom tlenu w ich mięśniach. W ramach najnowszego studium ustalono, jak imponujące rezultaty zapewnia i porównano go z wynikami badań medycznych na ludziach.

Cecha wydaje się szczególnie istotna dla "usportowionych" gatunków, np. migrujących na duże odległości łososi czy szybko pływających tuńczyków. Dla ryb zwiększona dostawa tlenu może być jednym z najważniejszych przystosowań w trwającej 400 mln lat ewolucji - podsumowuje dr Colin Brauner z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej.

ryby pstrąg tęczowy tlen dostarczanie tkanki skuteczność Jodie Rummer Colin Brauner