Kolejny udany test silnika scramjet

| Technologia
Commonwealth of Australia, Department of Defence

Amerykańsko-australijski zespół wojskowy prowadzi serię eksperymentów na największym poligonie świata Woomera w Australii oraz na norweskim poligonie rakietowym na wyspie Andoya. To technologia całkowicie zmieniająca reguły gry... może ona zrewolucjonizować podróżowanie w powietrzu i zapewnić tani dostęp do przestrzeni kosmicznej - stwierdził główny naukowiec ze strony australijskiej, Alex Zelinsky.

Naukowcy zaangażowani w projekt Hypersonic International Flight Research Experimentation (HIFiRE) pracują nad silnikiem, który rozpędzi samolot do prędkości 7 machów. Wspomniany silnik to projekt typu scramjet, czyli silnik strumieniowy wyposażony w naddźwiękową komorę spalania. Silnik taki pozwala na szybkie pokonanie dużych odległości, jest też użyteczną alternatywą dla rakiet wynoszących satelity w przestrzeń kosmiczną - mówi Michael Smart, specjalista ds. napędu hipersonicznego z University of Queensland. W przeciwieństwie do silnika rakietowego nie potrzebuje własnego źródła tlenu, korzysta z tego w atmosferze.

Eksperymentalna rakieta wyposażona w silnik scramjet osiągnęła wczoraj (18 maja) wysokość 278 kilometrów i zaplanowaną prędkość 7,5 macha.

Kolejny test został zaplanowany na przyszły rok. Wówczas to scramjet ma się oddzielić od silników rakietowych i samodzielnie kontynuować lot.

Pierwszy ze wspomnianych 10 testów przeprowadzono w 2009 roku. Cały program ma zostać zakończony w roku 2018.

scramjet silnik test rakieta