USG dla tłoków

| Technologia
kevinkarnsfamily

Profesor Rob Dwyer-Joyce z University of Sheffield opracował sposób na wykorzystanie ultradźwięków do sprawdzania efektywności pracy tłoków w cylindrach. Bardzo pilną sprawą jest poprawienie sprawności energetycznej silników samochodowych - mówi uczony. Nasza metoda pozwoli producentom silników precyzyjnie określić ilość smaru i upewnić się, że jest ona optymalnie dobrana do indywidualnego silnika. Obecnie, by upewnić się, że nie dojdzie do uszkodzeń, producenci wolą dać zbyt dużo lubrykantu - dodaje.

Jako, że cylindry poruszają się w szczelnie zamkniętej obudowie, badanie ich pracy nie jest proste. Producenci samochodów stosują przybliżone obliczenia, mające wykazać, jak należy nasmarować tłoki. Jednak wzory te nie oddają wszystkiego, co dzieje się w samochodzie podczas jazdy.

Naukowcy z Sheffield badali smarowanie cylindrów emitując ultradźwięki z czujników umieszczonych na obudowie silnika. Sygnał odbijał się od tłoków, dzięki czemu można było go zmierzyć.

W projekcie biorą też udział uczeni w uniwersytetów w Loughborough i Cranfield oraz przedstawiciele przemysłu samochodowego. W jego ramach badana jest dynamika oddziaływać tłok-cylinder, opracowywane są nowe urządzenia do produkcji silników czy czujniki do bezpośredniego pomiaru tarcia.

Nasz system może zapewnić znaczne oszczędności w silnikach samochodowych, ale może znaleźć też zastosowanie w większych silnikach diesla, np. takich, z jakich korzystają okręty, które zużywają nawet tonę paliwa dziennie - mówi Dwyer-Joyce.

silnik cylinder tłok smarowanie ultradźwięki