Potencjał regeneracyjny gruczołów potowych spada z wiekiem

| Zdrowie/uroda
Jo Andre Johansen, CC

Grupa naukowców i dermatologów przygląda się roli gruczołów potowych w regeneracji skóry. Okazuje się, że ich odnawiająca funkcja zmniejsza się z wiekiem.

W ramach studium Amerykanie porównali skórę 18 seniorów i 18 młodych dorosłych. Sprawdzali, jak skóra goi się po urazie. Rana była mniejsza od średnicy gumki z ołówka i zadawano ją w miejscowym znieczuleniu.

Jako pierwsi zidentyfikowaliśmy mechanizmy komórkowe zmienionej naprawy ran skóry u starszych pacjentów - chwali się dr Laure Rittié z Wydziału Dermatologii Uniwersytetu Michigan.

Naukowcy ustalili już, że zlokalizowane na całym ciele gruczoły potowe są ważne dla zamykania ran. Są głównym źródłem nowych komórek, które zastępują komórki utracone w wyniku urazu. Odkrycie to zrodziło jednak kolejne pytania. Ponieważ starsi ludzie pocą się mniej niż młodzi, skupiliśmy się na leczniczej funkcji gruczołów potowych.

Stwierdzono, że u starszych ludzi gruczoły potowe wnosiły mniej komórek, w dodatku nie przylegały one do siebie zbyt mocno. Generalnie mniejsza liczba luźniej rozmieszczonych komórek oznacza opóźnienie zamknięcie rany i cieńszy odnowiony naskórek.

Naukowcy podkreślają, że nie chodzi o to, że gruczoły potowe seniorów są mniej aktywne. To raczej struktury skóry nie potrafią już odpowiednio wspierać nowo powstających komórek.

Autorzy publikacji z pisma Aging Cell ujawniają, że różnice w gojeniu starej i młodej skóry były widoczne już od samego początku. Do opisywanych odkryć nie mogło dojść w badaniach na zwierzętach, bo [...] one nie pocą się jak my - zaznacza dr Gary Fisher.

Studium pokazuje, że słabe gojenie oraz zmarszczki i zwisanie starzejącej się skóry dzielą podobne mechanizmy. Przewlekła ekspozycja słoneczna [...] uszkadza struktury skóry, które normalnie wspierają gruczoły potowe. To kolejny powód, dla którego warto używać filtrów - podsumowuje Rittié.

skóra gruczoły potowe regeneracja komórki rana Laure Rittié Gary Fisher