Skuter gorszy niż ciężarówka
Skutery emitują setki razy więcej zanieczyszczeń niż ciężarówki na kilogram spalonego paliwa. Do największej emisji dochodzi, gdy silnik skutera pracuje na jałowym biegu. Uczeni, którzy poinformowali o takich wynikach badań ostrzegają, że kierowcy stojący na skrzyżowaniu za skuterem powinni unikać wdychania spalin z jego silnika.
Wykazaliśmy, że w przeciwieństwie do powszechnego mniemania, skutery mogą być głównym źródłem zanieczyszczeń na obszarach miejskich - mówi doktor Markus Kalberer, chemik z University of Cambridge.
Skutery zwykle korzystają z silników dwusuwowych, które mniej dokładnie spalają paliwo. Ponadto ich układ wydechowy znacznie gorzej usuwa zanieczyszczenia niż układy wydechowe nowoczesnych samochodów. To oznacza, że w spalinach ze skuterów znajduje się duża ilość związków chemicznych obecnych w paliwie.
Naukowcy, którzy zajęli się tym problemem, stwierdzili, że skutery emitują znacznie więcej aerozoli organicznych i lotnych substancji organicznych. Co więcej, reagujące z powietrzem spaliny tworzą dodatkowe aerozole i sadzę, co dodatkowo zwiększa ryzyko chorób serca i płuc. Silniki dwusuwowe emitują też silnie reaktywne molekuły tlenu, które również mogą szkodzić płucom.
Po badaniach prowadzonych w Azji, Europie i Ameryce, naukowcy doszli do wniosku, że emisja ze skuterów jest setki razy wyższa niż z ciężarówek. Skuter z silnikiem dwusuwowym, pracujący na jałowym biegu emituje – w przeliczeniu na emisję węgla – 2,5 grama organicznych aerozoli i 3 gramy benzenu na kilogram paliwa. Jadący skuter emituje 2 gramy areozoli i 0,6 grama benzenu. Tymczasem samochody z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2009 rokiem emitują 0,02 grama aerozoli i 0,06 grama benzenu. Jeszcze mniej, bo 0,004 grama aerozoli i 0,02 grama benzenu emitują samochody z silnikiem diesla wyprodukowane po 2009 roku. Samochody ciężarowe emitują 0,009 grama aerozoli i 0,04 grama benzenu.
Badania dowodzą zatem, że zredukowanie liczby skuterów może poprawić jakość powietrza w miastach. Nawet w Europie, gdzie mniej niż 1% paliwa jest spalane przez skutery. W Azji, gdzie tego typu pojazdy są niezwykle popularne, jakość powietrza może ulec radykalnej zmianie na lepsze. Jeśli weźmiemy pod uwagę średnią emisję ze skutera z dwusuwowym silnikiem, to możemy założyć, że takie pojazdy odpowiadają za około 60% zanieczyszczają powietrza w Bangkoku, mimo iż spalają 10% paliwa zużywanego w tym mieście - stwierdzili autorzy badań.
Powszechnie uważa się, że głównym źródłem zanieczyszczeń pochodzących z silników są samochody i ciężarówki. Trzeba zmienić to przekonanie, gdyż wykazaliśmy, że zwiększone zanieczyszczenie pyłem może być wynikiem 'asymetrycznego zanieczyszczania' z dwusuwowych silników skuterów. Pojazdy te stanowią niewielką część floty transportowej, jednak mogą dominować w emisji zanieczyszczeń - stwierdził główny autor badań, Stephen Platt ze szwajcarskiego Instytutu Paula Scherrera.
Komentarze (4)
mcezar, 22 maja 2014, 10:47
Trochę mi to wyglądało na naciągane.... już się obawiałem nowatorskiego wyliczenia ile to skuter pali na setkę stojąc w miejscu.
Eksterminator, 25 czerwca 2014, 19:19
Irytują mnie takie głupie wyliczenia.
Sam jeżdżę sportowym 2-suwem 125cc, który wydajnością dorównuje 4-suwowi 400-500cc i gwarantuję wam, że taki motocykl transportując mnie na drugą stronę miasta wydzieli mniej syfu niż dojechałbym tam samochodem.
Przede wszystkim w mieście takim jak Londyn mój samochód 2l turbo nie dość, że spali dużo więcej paliwa bez korków to jeszcze za dnia przez większość czasu gnije w korkach...
Typowy skuterek 2T, czyli 50cc porównajmy tu ze średniej pojemności samochodem powiedzmy 1600cc. Różnica pojemności jest miażdżąca. 2T mają więcej mocy więc pomnóżmy ich pojemność nawet x2.
To już jest naciągane.
Chcecie mi teraz powiedzieć, że pojazd o 16x większej pojemności wydzieli mniej syfu ?!
Ten artykuł to jakaś propaganda.
Nie mogą najzwyczajniej bezwzględnie zmierzyć ile syfu wyemituje taki dwusuw, a ile samochód po przejechaniu zakorkowanego miasta ?!
Do tego trzeba też doliczyć fakt, że im więcej skuterów tym mniej syfu produkują wszystkie pojazdy razem wzięte, bo korki są nieporównywalnie mniejsze !
Ja nawet zaryzykowałbym stwierdzenie, że mój 2T 125cc wyprodukuje mniej syfu niż typowy 4T o tej samej mocy (czyli ok. 450cc).
Często też słyszę propagandowe stwierdzenia, że 2T palą więcej niż 4T. To mnie strasznie irytuje.
Idioci porównują 2T z 4T o tej samej pojemności, podczas gdy 2T produkują 2x więcej mocy...
Trzeba porównywać pojazdy o tej samej mocy i masie, bo inaczej takie wyliczenia wprowadzają w błąd.
Osobiście uważam, że dobrze wyregulowny 2T na szybkiej trasie jest najekonomiczniejszym pojazdem.
2T pali dużo mniej w co najmniej lekko górzystym terenie. Uwielbia jazdę pod górę, a zjeżdżając z góry pali bardzo mało.
Często rozpędzam się do powiedzmy 150km/h, a potem z małego spadku zjeżdżam bardzo długo niemal bez gazu utrzymując prędkość. 4T o tej samej mocy szybko sam wyhamuje. 4T przy małym obciążeniu palą dużo więcej, bo rozrząd pochłania sporo energii.
2T > 4T, a ten artykuł to bullshit.
TrzyGrosze, 25 czerwca 2014, 19:39
Ta entuzjastyczna opinia o dwusuwach, nie przekoma mojego nosa, który je wyniucha zanim oczy zobaczą. Pomijam słuch, bo w konkurencji hałasu są samotnymi liderami.
pogo, 25 czerwca 2014, 21:43
Co innego ilość spalanego paliwa, a co innego dokładność jego spalenia.
Część spalania może nie wyzwalać zbyt wiele energii, ale oczyszcza spaliny z części syfu.
Poza tym z tego co wiem 2-suwy wciągają też trochę oleju wraz z paliwem - więcej niż 4-suwy (mogę się mylić, nie znam się). Jeśli to prawda to mamy dodatkowe przypalone oleje i inne syfy trafiające do atmosfery w znacznie większych ilościach niż w typowym dieslu.
Co więcej... jeśli diesel wydziela 10 razy mniej benzenu niż skuter na każdy litr spalonego paliwa (stary diesel 0,06g, a skuter 0,6g) to ten diesel musiałby palić 10 razy więcej by tak samo truć. a nie sądzę by skuter palił w okolicach 0,7l na 100km (porównuję do mojego diesla 1,9 jeżdżącego po mieście).
Niestety w artykule brakuje mi informacji o tym czy jest to poziom wyziewów na przejechany kilometr, na godzinę czy na litr paliwa... więc trochę za dużo zostało do zgadywania :/
Pragnę też zauważyć, ze w artykule jest porównanie do diesli, czyli znacznie skuteczniejszych trucicieli niż benzyniaki...