Skamieniałość najstarszej znanej sosny

Howard Falcon-Lang

Naukowcy opisali najstarsze znane skamieniałości przedstawiciela rodzaju sosna (Pinus). Mają one ok. 140 mln lat i pochodzą z czasów, kiedy przez wyższą niż dziś zawartość tlenu w atmosferze przez Ziemię przetaczały się częste i potężne pożary.

Dr Howard Falcon-Lang z Royal Holloway, University of London znalazł skamieniałe zwęglone pędy z walanżynu w formacji Chaswood w Nowej Szkocji.

Rodzaj Pinus dominuje we współczesnych lasach północnej półkuli. Dziś sosny są dobrze przystosowane do ognia [należą do pirofitów, czyli roślin, którym ogień sprzyja] - podkreśla Falcon-Lang, dodając, że wpłynęła na to z pewnością ewolucja w ognistych warunkach wczesnej kredy. Skamieniałości pokazują, że pożary trawiły najwcześniejsze sosnowe lasy i prawdopodobnie kształtowały ewolucję tych ważnych drzew.

W skamieniałości Pinus mundayi widoczne są m.in. przewody żywiczne, a także krótkopędy, które przechodzą przez granice słojów, by w części dalszej rozdzielić się na podstawy dwóch igieł. Tym samym skamieniałość uznaje się za pozostałość sosny dwuigielnej.

Nim Brytyjczyk poddał okazy znalezione w kamieniołomie trawieniu, przez 5 lat leżały w jego szafce. Choć skamieniałości mają zaledwie parę milimetrów, prawdopodobnie pochodzą z drzew przypominających dzisiejszą sosnę zwyczajną.

sosna kreda skamieniałość Nowa Szkocja sosny dwuigielne Pinus mundayi pirofit Howard Falcon-Lang