Dzięki klatkom z krzemionki białkom szczepionki niegroźne są tempertaury do 100°C

| Medycyna
@alviseni (El Alvi), CC

Dzięki zastosowaniu klatek z krzemionki (ditlenku krzemu) szczepionki, enzymy i przeciwciała można by transportować i przechowywać bez dostępu do urządzeń chłodniczych.

Białka występują nie tylko w szczepionkach, ale i w wielu innych lekach. Niestety, w temperaturach pokojowych ulegają one rozkładowi i stają się bezużyteczne. Straty w szczepionkach wskutek przerwania łańcucha chłodniczego stanowią poważny problem z zakresu zdrowia publicznego, zwłaszcza w przypadku programów masowego szczepienia dzieci w krajach rozwijających się. Rocznie w ten sposób marnują się miliony dawek szczepionek.

Naukowcy z Uniwersytetów w Bath i Newcastle opracowali jednak technikę, która utrzymuje białka nietknięte w temperaturze do 100°C. Wystarczyło zastosować klatki z nietoksycznej i obojętnej chemicznie krzemionki. Po przetransportowaniu preparatu klatki usuwano by chemicznie bez szkody dla samych białek.

Brytyjczycy, których publikacja ukazała się w piśmie Scientific Reports, nazwali swoją metodę ensilikacją (ang. ensilication). Mają nadzieję, że rozwiąże ona problem drogiego i często niepraktycznego łańcucha chłodzenia.

Gdy białko w szczepionce rozłoży się i splącze, staje się bezużyteczne. Można o tym myśleć jak o ugotowanym jajku - nie da się go odgotować. Możność przechowywania i transportowania białek w temperaturze pokojowej [22°C] lub nawet wyższej wyeliminowałaby poważny problem logistyczny bezpiecznego dostarczania szczepionek i innych produktów medycznych do pacjentów na całym świecie. Zademonstrowaliśmy, że dzięki ensilikacji da się prosto i niezawodnie zapobiegać rozkładowi białek w temperaturze do 100°C lub do 3 lat przechowywać je w temperaturze pokojowej w postaci proszku bez utraty funkcji. Jesteśmy podekscytowani potencjalnymi zastosowaniami ensilikacji. Naszym następnym krokiem będą testy na kolejnych szczepionkach, przeciwciałach, lekach przeciwwirusowych, surowicach i innych biofarmaceutykach [dotąd badania prowadzono na szczepionce na tężec, końskiej hemoglobinie i enzymie z białka kurzego jaja] - opowiada dr Asel Sartbaeva.

W roztworze ditlenek krzemu wiąże się ściśle z białkiem, dopasowując się do jego kształtu. Szybko nadbudowuje wiele warstw. Plusem tej metody jest to, że nie trzeba się uciekać do liofilizacji.

szczepionki łańcuch chłodniczy białka ensilikacja klatki krzemionka ditlenek krzemu Asel Sartbaeva