Przepaść międzypokoleniowa zapełniona dzięki tabletowi
Młodzi Namibijczycy z wiosek na pustyni Kalahari wyjeżdżają do stolicy na studia czy do pracy. Gdy po paru latach wracają, nie są zaznajomieni z tradycją swojego plemienia. Powrót do korzeni i półkoczowniczego trybu życia mają im ułatwić tablety z trójwymiarowym modelem wioski.
Kasper Rodil z Uniwersytetu w Aalborg i naukowcy z Politechniki Namibijskiej w Windhuk nawiązali współpracę z Hererami z wioski Erindiroukambe. By po przeprowadzce z metropolii młodzi mężczyźni wiedzieli, jak np. ujarzmić rozbrykanego konia (przyczepiając do niego wolnego osła), przekazywana zazwyczaj ustnie wiedza trafi do komputera, a konkretnie zostanie zakotwiczona w wizualizacji 3D. Rodil pracuje też nad aplikacją, której obsługa przypomina stosowane przez starszyznę rysowanie na piasku. Idea jest taka, by ograniczyć do minimum tarcia między urządzeniem a użytkownikiem. Testy potwierdziły, że seniorzy Hererów dobrze sobie radzą z obsługą ekranów dotykowych: stukaniem i przewijaniem ekranu za pomocą pociągnięć palcami.
Projekt bazuje na tablecie Motoroli Xoom i silniku gier trójwymiarowych. Użytkownicy widzą awatary mieszkańców wioski i zwierząt. Kliknięcie na nich uruchamia odtwarzanie filmików (w tym o uboju kóz). Poza tym pomyślano o pop-upach oraz linkach dających dostęp np. do opisu ziół na różne schorzenia, metod dbania o zwierzęta czy nawigowania w oparciu o wskazówki astronomiczne.
Duńczycy podkreślają, że zaprojektowanie systemu było bardzo trudne, zważywszy, że należało unikać mieszania w to semantyki i subiektywnych wyobrażeń dotyczących sytuacji końcowego użytkownika.
Akademicy chwalą się, że ich wizualizacja 3D jest medium do zamieszczania i asymilowania materiałów zabranych lokalnie przez starszyznę. Wioska, w której w 2011 r. prowadzono testy, składa się głównie z roślinności i tylko okazjonalnie z obiektów wytworzonych przez człowieka. Mając to na uwadze, naukowcy poświęcili dużo uwagi tym ostatnim, głównie pompie z bateriami słonecznymi, gdzie wszyscy udają się po wodę. Na tym etapie eksperymentu uwzględniono też domy oraz osiedla (kraale). Testowany prototyp uwzględniał 5 różnych scenek, np. znakowanie krów.
Komentarze (4)
nantaniel, 18 czerwca 2012, 15:28
Dawno nie słyszałem o większej bzdurze. Młodzi, wykształceni Nambijczycy wrócą do swoich wiosek z tabletami i zamiast wysłuchać co mają im do przekazania starsi, odpalą swoję komputerki i będą klikać trójwymiarową prezentację - a w niej podziwiać szczegółowo odwzorowaną roślinność? I rozbrykane konie? Prościej chyba jednak byłoby porozmawiać - a roślinność i zwierzęta podziwiać na żywo a nie na ekranie tabletu.
TrzyGrosze, 18 czerwca 2012, 22:12
Mają moją nominację do Ig-Nobla.
wilk, 19 czerwca 2012, 16:53
Egzamin praktyczny odbędą w FarmVille. ;-)
Jajcenty, 20 czerwca 2012, 07:38
Prawdopodobnie jest to niebywałe osiągnięcie naukowe - nie mnie to oceniać. Zastanawiam się jednak jak skłoniono kogokolwiek do sponsorowania tego przedsięwzięcia.