Dysk zasila dysk

| Astronomia/fizyka
J. Pinfield

Teleskop Atacama Large Millimeter/sumbilimeter Array (ALMA) pokazał specjalistom niezwykły widok – strumień pyłu i gazu poruszający się od masywnego zewnętrznego dysku protoplanetarnego uformowanego wokół gwiazdy podwójnej, w kierunku wewnętrznych obszarów układu. Uczeni uważają, że strumień ten zasila drugi wewnętrzny dysk protoplanetarny, który bez tego zasilania powinien dawno zniknąć.

Odkrycia dokonała grupa pracująca pod kierunkiem Anne Dutrey z Laboratorium Astrofizyki w Bordeaux. Uczeni obserwowali układ podwójny GG Tau-A, który znajduje się w odległości 460 lat świetlnych od Ziemi. GG Tau-A skłąda się z wielkiego zewnętrznego dysku oraz mniejszego dysku wokół głównej gwiazdy układu. Masa tego drugiego dysku jest równa zaledwie masie Jowisza. Jako, że cały układ liczy sobie kilka milionów lat, a mniejszy dysk szybko traci materiał na rzecz gwiazdy, naukowców zastanawiało, jak to możliwe, że mniejszy dysk wciąż istnieje. ALMA pozwoliła im na odkrycie tajemnicy niezwykłego układu. Okazało się, że materiał z większego dysku zasila mniejszy dysk.

Taki przepływ materiału został teoretycznie przewidziany przez modele komputerowe, jednak nigdy wcześniej nie udało się go zaobserwować. To dowodzi, że wewnętrzny dysk protoplanetarny może być przez długi czas podtrzymywany przez dysk zewnętrzny. Ma po poważne konsekwencje dla formowania się planet - mówi Dutrey.

układ podwójny dysk protoplanetarny materiał gaz pył gwiazda