Cykl reprodukcyjny inny niż u pozostałych

snigl3t (Anne-Lise Heinrichs), CC

Wampirzyce piekielne (Vampyroteuthis infernalis) żyją długo i rozmnażają się wielokrotnie jak ryby. To różni je od innych głowonogów, które rozmnażają się tylko raz w ciągu życia i umierają po pierwszym okresie rozrodu.

W poprzednim studium odkryliśmy, że żerowanie wampirzyc piekielnych różni się od innych głowonogów, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się szczegółom rozrodu i składania jaj - opowiada dr Henk-Jan Hoving z GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research.

Zespół Hovinga badał kolekcje wampirzyc z lat 60. i 70. Okazało się, że wśród 43 egzemplarzy z Muzeum Historii Naturalnej w Santa Barbara wiele samic złożyło już jaja, ale ku zaskoczeniu biologów znajdowało się w fazie spoczynku płciowego.

Rekonstruując historię uwalniania jaj poszczególnych osobników, naukowcy ustalili, że choć największa samica uwolniła ich już co najmniej 3800, a jej układ rozrodczy znajdował się w stanie spoczynku (nie było ani dojrzałych, ani dojrzewających komórek jajowych), to w rezerwie miała 6500 kolejnych oocytów.

Inne płaszczoobrosłe są gatunkami semelparycznymi; występuje jeden cykl reprodukcyjny, a po jego zakończeniu zwierzę umiera. Chociaż semelparyczne samice mogą uwalniać jaja w transzach, nie ma między nimi fazy spoczynku i partie te są nadal częścią jednego cyklu - podkreśla Hoving.

U wampirzyc piekielnych występuje wiele cyklów reprodukcyjnych. Są one oddzielone fazami spoczynku. Na razie nie wiadomo, jak długo taki spoczynek trwa, ale naukowcy sądzą, że nawet miesiąc, co sugerowałoby, że V. infernalis żyją ponad 8 lat.

Autorzy publikacji z Current Biology podejrzewają, że zamieszkujące ubogą w tlen toń wodną wampirzyce mogą nie mieć dostępu do kalorycznego pokarmu, który pozwalałby na pojedyncze masowe uwalnianie jaj. Z tego powodu po jednym cyklu rozmnażania przechodzą w fazę spoczynku, by zbierać energię na następny cykl.

Odkrycie pokazuje, jak mało wiemy o cyklach życiowych organizmów głębinowych, zwłaszcza strefy pelagialnej. Wzorce, jakie znamy z badania gatunków przybrzeżnych i żyjących na małych głębokościach mogą się do nich nie odnosić.

wampirzyca piekielna Vampyroteuthis infernalis jaja uwalnianie dr Henk-Jan Hoving