Stellarator działa jak należy

8 grudnia 2016, 07:43

Dotychczas nie wiadomo było jednak, czy sterallator działa, jak należy. Teraz amerykańsko-niemiecki zespół naukowy potwierdził, że w W7-X powstają bardzo silne trójwymiarowe pola magnetyczne, które z 'niezwykłą dokładnością' spełniają założenia projektowe urządzenia

Cassini rozpoczęła nurkowanie w pierścieniach Saturna

7 grudnia 2016, 09:36

Krążąca wokół Saturna sonda Cassini przeprowadziła pierwsze nurkowanie w zewnętrznych pierścieniach Saturna. Przelot przez pierścień miał miejsce 4 grudnia i został on zrealizowany w ramach rozpoczętej 30 listopada przedostatniej fazy misji Cassini

Odkryto nowego zagadkowego satelitę galaktyki M83

5 grudnia 2016, 17:41

Astronomowie odkryli nową galaktykę karłowatą, która jest satelitą galaktyki spiralnej z poprzeczką Messier 83 (M83), jednej z najjaśniejszych i najbliższych nam galaktyk tego typu. Również Droga Mleczna to galaktyka spiralna z poprzeczką.

2015 TC25 - najmniejsza asteroida zaobserwowana z Ziemi

2 grudnia 2016, 09:47

Astronomowie zaobserwowali najmniejszą asteroidę jaką dotychczas udało się dokładnie zbadać za pomocą naziemnych teleskopów. Asteroida 2015 TC25 ma średnicę zaledwie 2 metrów. Jednocześnie, co ciekawe, jest jedną z najjaśniejszych asteroid bliskich Ziemi

Wielki lądolód na Marsie

1 grudnia 2016, 13:25

Mars Reconnaissance Orbiter odkrył na Marsie wielkie pokłady lodu. Wielki lądolód znajduje się pod powierzchnią Utopia Planitia, w miejscu, w którym w 1976 roku wylądowała sonda Viking. Lądolód jest niemal wielkości Polski, a jego grubość wynosi od 80 do 170 metrów

Dowiedziono powiązania Proxima i Alfa Centauri

30 listopada 2016, 13:10

Astronomowie udowodnili to, co od dawna podejrzewano - Proxima Centauri stanowi część układu potrójnego. Ta najbliższa nam gwiazda została odkryta w 1915 roku. To czerwony karzeł, który świeci zbyt słabo, by można było zauważyć go gołym okiem

Wyjaśniono tajemnicę słodkiego tsunami

30 listopada 2016, 11:59

Niemal 100 lat temu, 15 stycznia 1919 roku w Bostonie doszło do niezwykłej śmiercionośnej katastrofy. W dzielnicy North End pękł zbiornik z melasą i ulicę zalała 7-metrowa fala słodkiej cieczy, która zniszczyła wiele budynków i zabiła 21 osób oraz kilkanaście koni

Wnętrze nanorurki

Niezwykłe zachowanie wody w nanorurkach

29 listopada 2016, 07:57

Na poziomie morza woda zaczyna wrzeć w temperaturze 100 stopni Celsjusza. Nie od dzisiaj wiadomo też, że jeśli wodę umieścimy w bardzo małej przestrzeni, zmienia się jej temperatura wrzenia i zamarzania, spadając o około 10 stopni. Teraz naukowcy z MIT zaobserwowali nowe niespodziewane zachowanie się wody.

NASA pracuje nad żywnością dla załóg Oriona

28 listopada 2016, 13:10

Astronauci, którzy na pokładzie pojazdu Orion będą odbywali wielotygodniowe misje w przestrzeni kosmicznej, muszą coś jeść. Nie będą oni mieli takich luksusów jak ich koledzy z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej mogący komponować swoje posiłki z około 200 różnych dań. Na Orionie jest niewiele miejsca, a w czasie trwania misji do pojazdu nie będą docierały misje zaopatrzeniowe. Dlatego też eksperci z NASA intensywnie pracują nad posiłkami dla załóg Oriona.

ESA o przyczynach katastrofy lądownika Schiparelli