Zdolności matematyczne można wytrenować

| Psychologia
brain_blogger, Flickr, CC-BY

Starsi nastolatkowie i dorośli łatwiej niż młodsi ludzie nabywają pewne nowe zdolności umysłowe związane z wnioskowaniem niewerbalnym, informują naukowcy z University College London. Oznacza to również, że zdolności takie są łatwe do nabycia i nie są stałą cechą wrodzoną. Chociaż to dorośli i starsi nastolatkowie odnoszą najwięcej korzyści z treningu wnioskowania niewerbalnego, to nawet u nastolatków w wieku 11-13 lat po trzech tygodniach codziennych dziesięciominutowych sesji treningu online zauważyliśmy poprawę o 60-70%. To poddaje w wątpliwość twierdzenie, jakoby wstępne testy do szkół, które zawierają też wnioskowanie niewerbalne, pokazywały prawdziwy potencjał każdego dziecka" - mówi profesor Sarah-Jayne Blakemore z Instytutu Neuronauk Poznawczych.

Uczeni z UCL objęli badaniami 558 uczniów w wieku 11-18 lat i 105 dorosłych. Na początku badań zostali oni poddani testom oceniającym ich zdolności. Następnie przez 20 dni brali udział w online'owych treningach i ponownie poddano ich testom. Sześć miesięcy później testy powtórzono, by sprawdzić, czy efekty treningów się utrzymały.

Podczas testu wnioskowania niewerbalnego badanym pokazywano różne kształty, a badany musiał odgadnąć jaki powinien być ostatni kształt. Podczas innego z testów pokazywano szybko po sobie następujące grupy kropek w różnych kolorach, a badani mieli powiedzieć, w której z grup jest więcej kropek. Odkryliśmy, że wnioskowanie niewerbalne, które jest związane ze zdolnościami matematycznymi, są łatwiejsze do nauczenia się w późniejszym wieku nastoletnim niż w wieku wcześniejszym. [...] Fundamentalne zdolności poznawcze związane z matematyką mogą być w znacznym stopniu wytrenowane w późniejszym wieku - mówi współautorka badań, doktor Lisa Knoll.

wnioskowanie niewerbalne mózg matematyka wiek