Zdolności matematyczne można wytrenować
Starsi nastolatkowie i dorośli łatwiej niż młodsi ludzie nabywają pewne nowe zdolności umysłowe związane z wnioskowaniem niewerbalnym, informują naukowcy z University College London. Oznacza to również, że zdolności takie są łatwe do nabycia i nie są stałą cechą wrodzoną. Chociaż to dorośli i starsi nastolatkowie odnoszą najwięcej korzyści z treningu wnioskowania niewerbalnego, to nawet u nastolatków w wieku 11-13 lat po trzech tygodniach codziennych dziesięciominutowych sesji treningu online zauważyliśmy poprawę o 60-70%. To poddaje w wątpliwość twierdzenie, jakoby wstępne testy do szkół, które zawierają też wnioskowanie niewerbalne, pokazywały prawdziwy potencjał każdego dziecka" - mówi profesor Sarah-Jayne Blakemore z Instytutu Neuronauk Poznawczych.
Uczeni z UCL objęli badaniami 558 uczniów w wieku 11-18 lat i 105 dorosłych. Na początku badań zostali oni poddani testom oceniającym ich zdolności. Następnie przez 20 dni brali udział w online'owych treningach i ponownie poddano ich testom. Sześć miesięcy później testy powtórzono, by sprawdzić, czy efekty treningów się utrzymały.
Podczas testu wnioskowania niewerbalnego badanym pokazywano różne kształty, a badany musiał odgadnąć jaki powinien być ostatni kształt. Podczas innego z testów pokazywano szybko po sobie następujące grupy kropek w różnych kolorach, a badani mieli powiedzieć, w której z grup jest więcej kropek. Odkryliśmy, że wnioskowanie niewerbalne, które jest związane ze zdolnościami matematycznymi, są łatwiejsze do nauczenia się w późniejszym wieku nastoletnim niż w wieku wcześniejszym. [...] Fundamentalne zdolności poznawcze związane z matematyką mogą być w znacznym stopniu wytrenowane w późniejszym wieku - mówi współautorka badań, doktor Lisa Knoll.
Komentarze (3)
Flaku, 10 listopada 2016, 08:55
Czy to tylko moja przypadłość, że jestem matematycznie uzdolniony, poza tym dobrze sobie radzę we wszelkiej maści grach strategicznych, więc z logiką u mnie nie najgorzej, ale te testy "który kształt ma być ostatni" zawsze mnie irytują i słabo w nich wypadam? Nie widzę żadnego powiązania między jednym, a drugim.
thikim, 10 listopada 2016, 09:02
Zapewne nie tylko Twoja. Test ma być tylko testem, krótkim podsumowaniem. Taką funkcją skrótu aby można było łatwo coś porównać. Ślepy też by słabo wypadł na testach z kształtami
Ostatecznie ilość kombinacji testów jest skończona - zawsze sporo się da wytrenować.
Jeśli chodzi o wiek. Pewne rzeczy lepiej rozumie się mając pewną bazę w postaci wiedzy i doświadczenia
Tak, niemowlę zdecydowanie wolniej się uczy pierwiastkować niż dorosły. Ale to nie zmienia tego że umysł dziecka jest sprawniejszy. Tylko doświadczenie słabsze. Kierowca lepszy tylko samochód gorszy 
TrzyGrosze, 10 listopada 2016, 09:55
Skoro ich nie lubisz, to Ci się tylko wydaje, że sobie z nimi nie radzisz.