Związki zaburzeń odżywiania z pewnym białkiem bakteryjnym

| Psychologia
KopalniaWiedzy.pl

Choć zaburzenia odżywiania występują u ok. 5-10% populacji generalnej, ich mechanizm molekularny nadal pozostaje nieznany. Ostatnie badania naukowców z INSERM-u sugerują jednak, że źródłem problemu może być białko ClpB, wytwarzane przez pewne bakterie naturalnej mikroflory jelitowej, np. pałeczki okrężnicy (Escherichia coli). Przez podobieństwa w budowie produkowane przeciwko niemu przeciwciała reagują z hormonem sytości melanotropiną.

W ramach nowego studium Francuzi stwierdzili, że ClpB naśladuje melanotropinę. W jego obecności organizm produkuje przeciwciała, które wiążą się z melanotropiną, modyfikując wpływ hormonu. Sytość jest osiągana (anoreksja) albo nie (bulimia bądź przejadanie). Co istotne, samo bakteryjne białko wykazuje działanie anoreksygeniczne (hamujące apetyt).

W ramach eksperymentów akademicy modyfikowali skład mikroflory jelitowej myszy i obserwowali ich reakcje immunologiczne i behawioralne. Okazało się, że u gryzoni, którym podano nieprodukujące ClpB zmutowane E. coli, spożycie pokarmu i poziom przeciwciał przeciw melanotropinie nie uległy zmianie. W drugiej grupie, której podano pałeczki okrężnicy wytwarzające ClpB, oba parametry się zmieniły.

Prawdopodobny wpływ ClpB na zaburzenia odżywiania u ludzi ustalono, analizując dane 60 pacjentów. Zdiagnozowano ich za pomocą kwestionariusza Eating Disorders Inventory-2 (EDI-2), który uwzględnia zarówno parametry objawowe (niezadowolenie ze swojego wyglądu czy dążenie do szczupłości), jak i cechy psychologiczne związane z zaburzeniami odżywiania (np. perfekcjonizm, zaburzenia regulacji impulsów, a także niską samoocenę). Okazało się, że poziom przeciwciał przeciw ClpB i melanotropinie był w ich osoczu wyższy. Ponadto profil odpowiedzi immunologicznej określał, czy zaburzenie odżywiania rozwinie się w kierunku anoreksji, czy bulimii.

Obecnie pracujemy nad testem krwi, bazującym na wykrywaniu bakteryjnego białka ClpB - opowiadają Pierre Déchelotte i Sergueï Fetissov. Prowadzone są też badania na myszach, które mają wykazać, w jaki sposób korygować działanie ClpB, by zapobiec generowanym przez nie zaburzeniom przyjmowania pokarmu. Zgodnie ze wstępnymi obserwacjami, będzie można zneutralizować to białko za pomocą specjalnego przeciwciała, nie wpływając przy tym na hormon.

zaburzenia odżywiania anoreksja bulimia przejadanie białko bakteryjne ClpB melanotropina przeciwciała Pierre Déchelotte Sergueï Fetissov