Juno, poznaj Izumo, Izumo, to Juno

| Zdrowie/uroda
Genome Research Limited

Naukowcy z Wellcome Trust Sanger Institute odkryli na powierzchni komórki jajowej białko, które wchodzi w interakcje z białkiem Izumo na powierzchni plemnika. Białka te odpowiadają za wzajemne rozpoznanie gamet, umożliwiając zapłodnienie.

Rozpoznające jajo białko Izumo zostało odkryte przez japońskich badaczy w 2005 r. Nazwa Izumo pochodzi od Izumo Taisha, chtamu shintō poświęconego sprowadzającemu szczęście (zwłaszcza małżeńskie) bóstwu Ōkuni-nushi-no-kami. Jego nieznaną dotąd parą z jaja okazało się białko Juno, ochrzczone tak od Junony, rzymskiej bogini, opiekunki życia kobiet.

Identyfikując białka obecne na wszystkich plemnikach i jajach, które muszą się ze sobą związać w momencie poczęcia, rozwiązaliśmy [...] zagadkę biologiczną. Bez tej zasadniczej interakcji zapłodnienie nie może zajść. Niewykluczone, że odkrycie to uda się wykorzystać zarówno do ulepszenia terapii niepłodności, jak i metod antykoncepcyjnych - podkreśla dr Gavin Wright.

Akademicy stworzyli sztuczną wersję białka Izumo. Wykorzystali ją do zidentyfikowania partnerów wiązania na powierzchni komórki jajowej.

Stworzywszy myszy pozbawione białka Juno, zespół wykazał, że były one bezpłodne. Ich jaja nie zlewały się z prawidłowymi plemnikami (na podobnej zasadzie niepłodne są samce pozbawione białka Izumo).

Wiązanie tych białek jest bardzo słabe, co prawdopodobnie wyjaśnia, czemu zagadka utrzymywała się aż do dziś. Wcześniejsze badania laboratoryjne sprawiły, że zaczęliśmy się spodziewać, że interakcja będzie słaba. To z kolei pokierowało sposobem projektowania naszych eksperymentów. Żmudne prace dały w końcu efekt - podkreśla dr Enrica Bianchi.

Brytyjczycy zauważyli, że po wstępnym etapie zapłodnienia następuje nagła utrata białka Juno. Po 40 min staje się ono praktycznie niewykrywalne. Jajo nie jest wtedy w stanie rozpoznać kolejnych plemników.

Obecnie naukowcy prowadzą skryning niepłodnych kobiet, by ocenić, czy za ich stan odpowiada nieprawidłowe białko Juno.

zapłodnienie Izumo Juno plemnik jajo komórka jajowa interakcja połączenie białko Gavin Wright Enrica Bianchi