Składnik zielonej herbaty poprawia pamięć przestrzenną

| Zdrowie/uroda
oroblancoxblue0413, CC

Zieloną herbatę badano i opisywano dotąd głównie pod kątem zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym. Teraz chińscy naukowcy wykazali, że wchodzący w jej skład flawonoid galusan epigallokatechiny (EGCG) wpływa na neurogenezę, wspomagając w ten sposób pamięć i uczenie przestrzenne (Molecular Nutrition & Food Research).

Akademicy z Państwa Środka nie zaprzeczają, że galusan epigallokatechiny jest przeciwutleniaczem, ale wg nich, może on także niwelować skutki związanych z wiekiem chorób degeneracyjnych. Zasugerowaliśmy, że EGCG może poprawiać funkcjonowanie poznawcze, oddziałując na proces powstawania nowych komórek nerwowych, czyli neurogenezę. W ramach naszych badań skoncentrowaliśmy się na hipokampie, a więc części mózgu, która przekształca pamięć krótkotrwałą w długotrwałą - opowiada prof. Yun Bai z Trzeciego Wojskowego Uniwersytetu Medycznego w Chongqing.

Okazało się, że EGCG wspomaga wytwarzanie nerwowych komórek progenitorowych, które charakteryzują się multipotencją, tj. zdolnością do różnicowania w różne typy komórek tkanki nerwowej, m.in. neurony.

By sprostać wymogom dobrze zaplanowanego eksperymentu, Chińczycy nie tylko hodowali komórki, ale i prowadzili badania in vivo. Jednej grupie zwierząt podawali EGCG, a drugiej nie. Na początku przez 3 dni uczyliśmy myszy odnajdowania w labiryncie dobrze widocznej platformy. Później przez tydzień gryzonie opanowywały sztukę znajdowania ukrytej platformy. Naukowcy zauważyli, że zwierzęta korzystające z dobrodziejstw galusanu epigallokatechiny potrzebowały mniej czasu, by odkryć schowaną platformę. Generalnie poprawie ulegały rozpoznawanie obiektu, a także pamięć przestrzenna.

Choć podsumowując dotychczasowy stan wiedzy o zielonej herbacie, Bai ograniczyła się właściwie do stanu układu sercowo-naczyniowego, warto przypomnieć, że w ciągu kilku ostatnich lat odkryto, że sam EGCG wpływa w organizmie na wiele różnych funkcji. Zwiększa np. liczbę tzw. regulatorowych limfocytów T i hamuje wnikanie wirusa zapalenia wątroby typu C (HCV) do hepatocytów. Poza tym w sprytny sposób blokuje zakażenie HIV - wyprzedza wirusy i kiedy jego cząsteczki połączą się z białkami CD4, dla patogenów nie ma już zwyczajnie "miejsca". Jeśli wziąć pod uwagę korzystne działanie innych składników naparu, picie zielonej herbaty wydaje się uzasadnionym prozdrowotnie pomysłem. Ostrożność powinny jednak zachować osoby z anemią, bo EGCG utrudnia wchłanianie żelaza, tworząc z nim w komórkach jelit nietransportowalne kompleksy.

zielona herbata galusan epigallokatechiny EGCG neurogeneza nerwowe komórki progenitorowe hipokamp pamięć uczenie przestrzenne Yun Bai