Nowy aparat dla marsjańskich łazików

| Astronomia/fizyka
University of Arizona, Wolfgang Fink

Inżynierowie z University of Arizona stworzyli niezwykły aparat fotograficzny, który może być nieocenionym narzędziem podczas przyszłej misji marsjańskiej. „Astrobiological Imager” składa się ze standardowego aparatu fotograficznego, do którego wprowadzono kilka prostych i tanich modyfikacji. Naukowcy z Arizony uważają, że nieco bardziej założona wersja, zamontowana na pokładzie marsjańskiego łazika pozwoli identyfikować, fotografować, a nawet analizować najróżniejsze obiekty – od dużych skał po pojedyncze komórki ewentualnych organizmów żywych. A wszystko to za pomocą jednego urządzenia.

Inżynierom z Arizony udało się zainstalować w aparacie zestaw różnych soczewek, dzięki czemu może on wykonywać zdjęcia od makro- po mikroskopowe. Uczeni z Arizony nie po raz pierwszy tworzą na potrzeby NASA urządzenia do obrazowania. Na pokładzie Mars Reconnaissance Orbitera działa HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment), który umożliwił niezwykle szczegółowe sfotografowanie powierzchni Marsa. Urządzenie jest w stanie zobrazować obiekt wielkości stołu kuchennego. Jak mówią eksperci z Arizony, gdyby jednak na stole znajdowała się zastawa, to HiRISE jej nie zauważy. Tymczasem opracowane przez nich urządzenie byłoby w stanie nie tylko sfotografować zastawę, ale również pojedynczy kryształ soli na jednym z talerzy.

University of Arizona, Wolfgang Fink University of Arizona, Wolfgang Fink

Naukowcy wykorzystali prosty automatyczny aparat cyfrowy za 85 USD, to którego dodali zestaw soczewek i adapter. Całość kosztowała mniej nią 100 dolarów. Dzięki nowoczesnym aparatom cyfrowym i wykorzystywanej przez nie lepszej optyce można fotografować obiekty aż do limitu dostępnego dla mikroskopów optycznych - mówi profesor Wolfgang Fink.

Uczony chce dać przyszłym marsjańskim łazikom podobne możliwości, jakie na Ziemi mają biolodzy prowadzący prace w terenie, którzy dysponują lornetkami, lupami, mikroskopami stereoskopowymi i optycznymi. Pomysł jest taki, by możliwe było fotografowanie całego kontekstu, wykonywanie coraz bardziej szczegółowych fotografii danego obszaru, aż do wykonania zdjęcia takiego, jak pod mikroskopem. To pozwoli np. na odkrycie kolonii mikroorganizmów pod skałami - uważa Fink. Z puntu widzenia astrobiologii najpierw trzeba wybrać odpowiedni kontekst. Na początku zostanie zatem użyty obiektyw szerokokątny, dzięki któremu możliwe będzie zidentyfikowanie interesujących obiektów. Później łazik mógłby podjechać, na przykład, do skalnego rumowiska i sfotografować poszczególne skały, następnie wykonać bardziej szczegółowe zdjęcia, dzięki którym stwierdzimy, pod które skały warto zajrzeć, a w końcu dostarczyć nam fotografii o mikroskopowej rozdzielczości - wyjaśnia uczony.

Astrobiological Imager łazik Mars zdjęcie aparat