Chiński pojazd wyląduje na Księżycu

| Astronomia/fizyka
Spacebabe, PD

Chińska prasa ogłosiła, że w przyszłym roku Państwo Środka wystrzeli swój pierwszy pojazd, którego zadaniem będzie wykonanie lądowania na Księżycu. ChRL chce w ten sposób podkreślić swoją rosnącą potęgę ekonomiczną, zaangażowanie w eksplorację kosmosu oraz sukcesy partii komunistycznej w doprowadzeniu do rozkwitu gospodarczego kraju.

Chiny inwestują miliardy dolarów w technikę kosmiczną. Czynią szybkie postępy, chociaż wciąż dzieli ich spory dystans od Amerykanów. W 2003 roku kraj po raz pierwszy samodzielnie wysłał człowieka w przestrzeń kosmiczną. W 2007 wystrzelono pierwszego satelitę, który krążył wokół księżyca, a trzy lata później na orbitę trafił Chang’e 2. W międzyczasie w 2008 wykonano pierwszy spacer w przestrzeni kosmicznej. W ubiegłym roku Chiny wystrzeliły pierwszy eksperymentalny moduł przyszłej stacji kosmicznej oraz wykonały pierwsze automatyczne dokowanie. Tego typu zadania Stany Zjednoczone przeprowadzały przed 50 laty.

W przyszłym roku wystrzelony zostanie pojazd Chang’e 3. Jego zadaniem będzie wylądowanie na Księżycu i dostarczenie tam łazika.

Mimo, że Państwo Środka dokonuje w kosmosie tego, czym Amerykanie mogli się pochwalić przed półwieczem, to chińskie plany są niezwykle ambitne. Dość wspomnieć, że Pekin chce wysłać misję załogową na Marsa mniej więcej w tym samym czasie, gdy mają tam trafić astronauci NASA.

Chiny kosmos Chang'e Księżyc