Chór - pieśń Ziemi

| Astronomia/fizyka
NASA

Satelity NASA nagrały "pieśń Ziemi". Dotychczas mogli ją słyszeć, chociaż w słabej jakości, radioamatorzy na całym świecie. Teraz dwa satelity poleciały tam, gdzie "pieśń" powstaje i przesłały ją na Ziemię.

Wspomniane dźwięki to zjawisko elektromagnetyczne wywołane falami plazmy w pasach Van Allena. Sygnały zostały wyłapane przez urządzenie EMFISIS (Electricand Magnetic Field Instrument Suite and Integrated Science) zbudowany przez zespół Craiga Kletzinga z University of Iowa. Kletzing podkreśla, że sygnały to nie fale akustyczne. Na "Chór" - bo tak nazwano "pieśń" - składają się fale radiowe oscylujące w częstotliwościach od 0 do 10 kHz. Zarejestrowały je bliźniacze satelity Radiation Belt Storm Probes.

Chór to główny cel misji Storm Probes. Uważamy, że zjawisko to jest jednym z najważniejszych źródeł nadających energię elektronom znajdującym się w zewnętrznych pasach Van Allena - stwierdził Kletzing. Niewykluczone, że właśnie tam powstają wysokoenergetyczne elektrony, które stanowią zagrożenie dla satelitów i ludzi pracujących w przestrzeni kosmicznej.Sony Radiation Belt Strom Probes zostały wystrzelone w sierpniu bieżącego roku.Mają zbadać pasy Van Allena, rejestrując obecność plazmy, badajc pola elektromagnetyczne i zliczając cząstki.

Badanie "Chóru" dopiero się rozpoczęło. Misja sond zaplanowana jest na dwa lata.
Poniżej można posłuchać "chóru". Kletzing nie wyklucza, że w przyszłości zostanie on nagrany w stereo, co może pozwolić na ocenę wielkości obszaru, w którym "Chór" występuje.

Chór pasy Van Allena Ziemia pieśń dźwięk