Maska z włókna węglowego

| Technologia
Ford Motor Company

Ford Motor Company zaprezentował maskę przednią z włókna węglowego. Ma ona obniżyć wagę samochodu, a zatem zmniejszyć spalanie. Prototypowa maska waży o ponad 50% mniej niż standardowa stalowa. Bardzo ważny jest fakt, że jej wytwarzanie jest wystarczająco szybkie by wdrożyć ją do masowej produkcji samochodów.

Nie jest tajemnicą, że zmniejszenie wagi pojazdu może znacząco zmniejszyć spalanie, ale dotychczas nie udało się opracować procesu wystarczająco szybkiej produkcji części samochodowych z włóknem węglowym. Dzięki współpracy, w ramach projektu Hightech.NRW, z ekspertami z dziedziny materiałoznawstwa, Ford rozwija technologię umożliwiającą opłacalną produkcję komponentów z włókna węglowego - oświadczyła Inga Wehmeyer z Forda.

Włókno węglowe jest pięciokrotnie bardziej wytrzymałe od stali, dwukrotnie bardziej sztywne, a jednocześnie o dwie trzecie lżejsze. Dzięki niemu i podobnym materiałom Ford chce, by jego przeciętny pojazd był do końca dekady nawet o 340 kilogramów lżejszy niż obecnie.

Są dwa sposoby na zmniejszenie zużycia energii przez pojazd. Można zwiększać efektywność zamiany paliwa na energię kinetyczną oraz zmniejszać obciążenie silnika. Ford mierzy się z problemem efektywności konwersji paliwa poprzez zmniejszanie silników z technologią EcoBoost i prace nad silnikami elektrycznymi, a jednocześnie pracuje nad redukcją masy i poprawieniem aerodynamiki, co pozwala na zmniejszenie obciążenia silnika - mówi Paul Mascarenas, prezes ds. technicznych Forda.

Ford włókno węglowe samochód waga spalanie