Udany atak na GPS 'Białej róży'
Profesor Todd Humphreys z University of Texas, jeden z najwybitniejszych badaczy bezpieczeństwa GPS, zaprezentował wraz ze swoimi studentami, w jaki sposób można oszukać system GPS zainstalowany na pokładzie luksusowego jachtu. Badania zostały przeprowadzone w bieżącym roku na Morzu Jońskim, a ofiarą ataku, na który kapitan wyraził zgodę, padł 65-metrowy jacht "Biała róża". Uczeni pokazali jak łatwo można przesłać do systemu GPS fałszywy sygnał.
Przeprowadziliśmy rzeczywisty atak na otwartym morzu przeciwko prawdziwemu, wartemu 80 milionów dolarów jachtowi. Mogliśmy go kontrolować za pomocą wyposażenia wartego 2000 USD. To bezprecedensowe wydarzenie. Nikt nigdy nie pokazał czegoś takiego. Najbardziej złowieszczy był fakt, że nic nie zaniepokoiło załogi. Sygnał GPS był przez cały czas tak silny jak zwykle. Jedyne, czego potrzebowaliśmy to by atakowana jednostka znajdowała się w zasięgu wzroku. Jeśli dysponujesz dronem, możesz przeprowadzić taki atak z odległości 20-30 kilometrów. Jeśli jesteś na morzu, to powinieneś być w odległości 2-3 kilometrów - mówi profesor Humphreys.
Uczony wysłał do odbiornika GPS jachtu fałszywy sygnał, powodując, że zaczął on nasłuchiwać jego urządzenia zamiast, jak przy prawidłowej pracy, satelitów krążących na orbicie.
Humphreys od dłuższego czasu ostrzega, że możliwe są ataki na GPS. W ubiegłym roku podczas jednej z konferencji opowiadał, w jaki sposób można przeprowadzić atak na GPS drona. Uczony zapewnia, że prosta technika ataku, jakiej użył - wysłanie odpowiednio dobranego silniejszego sygnału - może zostać wykorzystana do oszukania urządzeń systemów Glonass czy Galileo. Humphreys ostrzega, że dzięki udanemu atakowi na statek można np. doprowadzić do rozbicia jednostki na mieliźnie.
Najbardziej efektywną obroną przed takimi atakami byłoby wprowadzenie cyfrowych sygnatur do sygnału GPS. Jest to jednak rozwiązanie bardzo kosztowne i najmniej praktyczne. Przed dwoma laty USA wyłączyły system LORAN, który był odporny na ataki. Obecnie najlepszą obroną jest.. nauka obsługi sekstantu. Pozostaje też mieć nadzieję, że Wielka Brytania uruchomi testowany przez siebie system eLORAN.
Komentarze (3)
Przemek Kobel, 30 lipca 2013, 13:56
Pytanie - czy profesor wspominał coś o szyfrowanej, wojskowej wersji GPS?
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals#Precision_code
Mariusz Błoński, 30 lipca 2013, 14:12
Atakował nieszyfrowany system dostępny dla cywilów.
Przemek Kobel, 30 lipca 2013, 14:25
Aha. Trochę mnie zmyliła ta wzmianka o dronie.