GPU z 16 rdzeniami?
O planach Intela, który zamierza wejść na rynek procesorów graficznych, słychać od kilku tygodni. Obecnie koncern produkuje rdzenie graficzne zintegrowane z chipsetem, a rynek GPU jest niemal całkowicie zdominowany przez AMD/ATI i Nvidię.
Pierwsze GPU Intela zadebiutują, jak donosi VR-zone, w 2009 roku. Serwis przynosi też kilka interesujących szczegółów dotyczących tych kości. Zastrzega jednak, że jego informacje nie pochodzą od Intela, a część z nich to tylko domysły.
Bardzo prawdopodobne jest, że układy zostaną wykonane w technologii 32 nanometrów. Przypuszczenie takie jest o tyle uprawnione, że w ciągu dwóch lat taki proces produkcyjny powinien być już wdrożony.
Najciekawsza jednak informacja brzmi: GPU Intela ma składać się z 16 rdzeni. Nie wiadomo, na ile wydajny byłby taki układ, ale jeśli miałby moc obliczeniową kilkunastokrotnie większą od najbardziej obecnie wydajnych układów z rodziny G80 z pewnością zainteresowałby niejednego gracza. Zresztą właśnie do graczy i osób potrzebujących wysoko wydajnych układów przetwarzających grafikę miałby najpierw trafić GPU Intela.
Jeśli doniesienia VR-zone się sprawdzą, będziemy świadkami wielkich zmian na rynku układów graficznych.
Komentarze (3)
Gość gość, 11 lutego 2007, 14:02
hmm intel na rynku graficznym ciekawe co z tego wyniknie jestem pełen optymizmu a wiec wprowadza się na podwórko graficzne nowy sąsiad
Gość ZuLuS, 12 lutego 2007, 20:42
W sumie to jak widać kolejny krok. Najpierw otworzył swoje sterowniki graficzne dla kości w laptopach, przez co karty te działają pod linuchem jak marzenie (niejednokrotnie wydajniej niż teoretycznie silniejsze układy Nvidii, czy AMD/ATI). Jeżeli dla nowego GPU również stery będą otwarte to będzie się działo:
1. Fajny procek
2. Programiści z całego świata wyciągną z niego wszystko co się da
Gość FF 4.0-ixquick, 12 lutego 2007, 20:58
Poprostu powtórzę:
AMD pokazał w 2004 procesor 3.3-THz(15nm) teraz Intel nas karmi 80 rdzeniami taktowanymi zaledwie 3-5.1GHz.
To raczej dźiwne bo obecnie możliwe jest skonstruowanie procesora dźiałająncego stabilnie w technologji 1.2nm a to oznacza że w 2010-2015 kiedy to pojawi się PS4 bęndźie mozliwe skonstruowanie CPU i GPU z zegarem 5PHz i 8500 rdzeni tak tak 8500 rdzeni taki CPU może okazać się potrzebny bo w 2011-12 ma być przedstawiona następna wersja Windows która ma w pełni czerpać z wielordzeniowych CPU a gry te takrze bęndą projektowane z uwzglendnieniem procesorów wielordzeniowych MC.
Jakiś czes temu kiedy to pojawił się procesor P965EE 65nm 3.73GHz x 2 jedna z firm tworzancych gry zapowiedźiała że pracuej nad grą ktora ma wykorzystywać kilka rdzeni a konkretnie podźiał zadań w stosunku do aplikacji jaką jest gra,jeden z rdzeni miał by nadzorować postacie inny dźwięnk etc etc.
Na dźień dźisiejszy należało by się zastanowić nad podobnym projektem dla kart graficznych a konkretnie wielordzeniowych GPU!
TO SIĘ JUŻ DŹIEJE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!