Nowy gatunek papugi z Jukatanu

Tony Silva; CC BY 4.0

Na półwyspie Jukatan odkryto nowy gatunek papugi - amazonkę błękitnoskrzydłą (Amazona gomezgarzai). Na podstawie badań mitochondrialnego DNA ornitolodzy uważają, że od amazonki białoczelnej (Amazona albifrons) oddzieliła się stosunkowo niedawno, bo ok. 120 tys. lat temu.

Przemierzając w 2014 r. odległą część Jukatanu, dr Miguel A. Gómez Garza natknął się na papugi ubarwione zupełnie inaczej niż znane gatunki.

Na podstawie kształtów, wzorców ubarwienia, zawołań i zachowania uznano je ostatecznie za nowy gatunek. Amazonka zawdzięcza nazwę niebieskiej pokrywie skrzydła.

A. gomezgarzai zamieszkuje podobne obszary Jukatanu, co amazonka żółtokantarowa (Amazona xantholora) i podgatunek amazonki białoczelnej A.a. nana, ale się z nimi nie krzyżuje.

Autorzy publikacji z pisma PeerJ zaznaczają, że unikatową cechą nowej amazonki jest głośne, chropawe i monotonne zawołanie, które wg nich, bardziej przypomina przedstawicieli rodzaju Accipiter niż jakąkolwiek znaną papugę. Czas trwania sylab jest o wiele dłuższy niż u innych gatunków papug amazońskich. W locie ptak wydaje z siebie krótkie, ostre i głośne jak-jak-jak. Gdy siedzi na gałęzi, dźwięki są łagodne i wydłużone.

A. gomezgarzai żyje w niewielkich stadach do 12 osobników. Pary i młode trzymają się razem i łatwo je wyróżnić w grupach. Jak inni przedstawiciele rodzaju Amazona, amazonka błękitnoskrzydła jest roślinożerna. Żywi się nasionami, owocami, kwiatami i liśćmi z koron drzew.

Jukatan amazonka błękitnoskrzydła Amazona gomezgarzai amazonka białoczelna pokrywa skrzydła Miguel A. Gómez Garza