Dokładna mapa księżycowego bieguna

| Astronomia/fizyka
NASA

Dzięki aparatom Lunar Reconnaissance Orbitera NASA stworzyła największą interaktywną mapę bieguna północnego Księżyca. Na mapie pokazano obszar wielkości 25% USA w rozdzielczości, w której jeden piksel odpowiada 2 metrom.

Obraz stworzono z 10 581 zdjęć, a dzięki równomiernemu oświetleniu możliwe jest porównywanie różnych obszarów. To najnowszy przykład możliwości i efekt pięcioletniej pracy LRO - powiedział John Keller odpowiedzialny za stronę naukową projektu.

Stworzenie tego obrazu kosztowało nas cztery lata pracy i wysiłek wielkiego zespołu ludzi. Dzięki temu dysponujemy niemal jednolitą mapą, która może dać odpowiedź na wiele pytań dręczących naukowców - stwierdził Mark Robinson z Arizona State University.

Cały obraz składa się z niemal 867 miliardów pikseli. Gdyby stanowił jeden plik, do jego przechowywania potrzebne byłoby 3,3 terabajta pojemności. W rzeczywistości jest jednak podzielony na miliony małych, skompresowanych plików, dzięki czemu możliwe jest wygodne obsługiwanie go z poziomu przeglądarki internetowej.

Mapę bieguna można obejrzeć na stronach projektu.

Księżyc biegun mapa Lunar Reconnaissance Orbiter NASA