NASA sięgnie po wodę z Księżyca

| Astronomia/fizyka
© NASA

Kilkanaście tajwańskich instytucji badawczych podpisało kontrakt z NASA, w ramach którego wspólnie stworzą księżycowy łazik lądownik. Ma on trafić na Srebrny Glob już w 2020 roku. Pojazd ma zostać dostarczony w USA w październiku 2018 roku. Po przejściu testów zostanie użyty podczas misji zaplanowanej za cztery lata.

Jak informują przedstawiciele tajwańskiego Narodowego Instytutu Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST), NASA chce zbadać możliwość pozyskiwania wody z Księżyca. Tajwańczycy mają stworzyć system czujników lądownika, NASA zbuduje zaś jego napęd.
Wspomniana misja będzie pierwszą księżycową misją z udziałem Tajwanu. NASA wybrała do współpracy instytucje z tego kraju, gdyż sprawdziły się one podczas innych misji, np. podczas projektu Alpha Magnetic Spectrometer, w czasie którego badano wysokoenergetyczne cząstki występujące w przestrzeni kosmicznej.

NCSIST powstało w 1969 roku jako rządowa jednostka badawcza prowadząca prace na potrzeby wojska. W 1994 roku Instytut zaczął zajmować się też technologiami cywilnymi. W miarę rozwoju tajwańskiego programu kosmicznego NCSIST brało udział w coraz większej liczbie prac nad satelitami i systemami ich wynoszenia. Teraz Tajwańczycy zdobędą doświadczenia związane z pracą na powierzchni Księżyca.

Księżyc woda łazik Tajwan