Magnetyczna winda Multi porusza się w pionie i poziomie
Firma ThyssenKrupp zrealizowała swoją zapowiedź z 2014 roku i zaprezentowała pierwszą windę, która może poruszać się w pionie i poziomie. Urządzenie wykorzystuje silniki liniowe, podobne do tych wykorzystywanych w maglevie i HyperLoop.
Pierwsza demonstracja windy Multi odbyła się w wieży w Rottweil. Jak widać na materiale wideo, do kabiny nie są podłączone żadne kable. Winda porusza się na szynach działających jak silnik liniowy, a przyspieszenie zyskuje dzięki polom magnetycznym. Gdy winda zatrzymuje się na piętrze, szyny mogą zmienić położenie i kabina może przemieszczać się np. nie w górę lub w dół, a w lewo lub prawo.
ThyssenKrupp uważa, że w budynku można by umieścić liczne szyby wind, a oprogramowanie tak dobierałoby trasy poszczególnych kabin, by zaoszczędzić czas ludzi i unikać przestojów. Nowa winda rozwiąże też problem transportu w wysokich budynkach. Obecna technologia pozwala na bezpieczne uniesienie windy na kablach na wysokość do 490 metrów, w wysokich budynkach stosuje się zatem cały system wind. Multi nie tylko pozwoli na poradzenie sobie z tym problemem, ale umożliwi również zaoszczędzenie miejsca i da architektom większą swobodę w projektowaniu budynków.
Jeden z niemieckich deweloperów. OVG Real Estate, już zapowiedział instalację nowej windy w budynku East Side Tower w Berlinie. Niestety Multi w najbliższej przyszłości prawdopodobnie nie trafi do zbyt wielu budynków. System ThyssenaKruppa jest bowiem pięciokrotnie droższy niż standardowe windy.
Komentarze (17)
pogo, 27 czerwca 2017, 13:30
Jedna z najbardziej oczywistych metod poruszania się wind, a dopiero teraz ktoś to zrealizował...
I teraz już nie ma problemu długości lin przy windzie kosmicznej
Jajcenty, 27 czerwca 2017, 15:00
Wiszenie dla windy, turlanie po szynach dla wózka wydaje mi się bardziej oczywiste. Wiszenie na sznurku czy stanie na szynach jest w miarę za darmo, podczas gdy lewitacja magnetyczna sporo kosztuje i dalej wymaga sporych przygotowań infrastrukturalnych.
W jaki sposób usuwa to problem liny w windzie kosmicznej? Chcesz wisieć w polu magnetycznym Ziemi?
rahl, 27 czerwca 2017, 15:08
Pomysł ciekawy, najbardziej podoba mi się koncept kilku wind w jednym szybie. W dużych budynkach mimo 10-15 szybów i tak często trzeba wieki czekać na windę. Podejrzewam, że koszt samej windy to ułamek kosztu szybu. Mniejsza ilość pionowych szybów uprości konstrukcję budynku. Więc myślę, że przy nowych wieżowcach szybko znajdą chętni.
@pogo - jaaaaaaasne, a co z szynami ?
Gość Astro, 27 czerwca 2017, 15:59
Eee tam. Nie chodzi nawet o to, że urządzenia mechaniczne bywają zawodne (ktoś nie miał ciekawej przygody z windą? Osobiście miałem nawet trzykrotnie ), ale jak coś nie pyknie, to pewnie okaże się, że programiści byli zbyt słabo opłacani…
pogo, 27 czerwca 2017, 16:21
Rzeczywiście lewitacja magnetyczna to nieco niepewna sprawa w przypadku windy. Lepiej bym się czuł gdyby winda jeździła mechanicznie po szynach i miała silniki, które bez dopływu zasilania zwyczajnie stoją.
thikim, 27 czerwca 2017, 21:36
"Pierwsza demonstracja windy Multi odbyła się w wieży w Rottweil"
Znaczy się tam puszczono prezentację wideo?
A kto jeśli można wiedzieć?
W filmach to już wcześniej realizowano i to bardziej odjechane projekty
radar, 27 czerwca 2017, 22:19
Co do lewitacji magnetycznej podejrzewam jednak, że blokują windę mechanicznie przy każdym zatrzymaniu, wymogi bezpieczeństwa, choćby zanik prądu, etc.
Ta prezentacja uświadomiła mi ciekawe ograniczenie tego rozwiązania. Szyb poziomy uniemożliwia przejście na drugą stronę budynku. Konstrukcja windy/szybu raczej uniemożliwia też drzwi z drugiej strony, więc albo szyby dają przy ścianie zewnętrznej (plecami), ale tracą wtedy na tej wysokości okna albo musisz obchodzić szyb dookoła (bo biuro masz nie po stronie wyjścia z windy tylko po drugiej).
Jeśli szyby są blisko siebie to pół biedy, krótki odcinek do obejścia, ale jak będą tak jak na tej prezentacji np. pomiędzy "wieżami" budynku, to mamy problem. Chyba, że dorzucą ruchome chodniki albo dadzą schody i obchodzić się będzie górą/dołem.
EDIT: Mam też inne rozwiązanie. Na niektórych piętrach winda/szyna mogłaby mieć coś w rodzaju pętli tramwajowej, zawracać o 180 stopni, podjechać o piętro wyżej i tam wysadzać pasażerów z drugiej strony. Chociaż te ewentualne schody wydają się bardziej praktyczne
rahl, 28 czerwca 2017, 19:35
Mój komentarz dotyczył twojego posta i części z linami windy kosmicznej.
Widzę, że nie załapałeś - lina w takiej windzie pełni rolę szyn, winda nie będzie przez nią ciągnięta tylko będzie po niej jeździć, bez względu na technologię w tym przypadku bez szyny/liny się nie obędzie.
@Astro - bez problemu można zrobić system zabezpieczeń mechanicznych.np. hamulce bezwładnościowe, które automatycznie zaskakują po utracie zasilania.
radar, 28 czerwca 2017, 21:31
coś mi się wydaje, że to Ty nie załapałeś ironii pogo
rahl, 28 czerwca 2017, 23:59
Gdzie tu widzisz ironię ?
pogo, 29 czerwca 2017, 10:49
Liny z założenia wiszą i obciążają elementy nośne. Szyny są sztywne i same mogą stanowić element nośny, więc nie nadal wiem o co Ci chodzi...
Jajcenty, 29 czerwca 2017, 11:04
W kontekście windy kosmicznej, do głowy przychodzą myśli na temat szyn o długości 36 kkm postawionych pionowo. teraz intensywnie myślę o różnicach między rozciąganiem a ściskaniem, zginanie pewnie też będzie ważne.
pogo, 29 czerwca 2017, 11:38
Oczywiście, ale te same siły będą działać na całą konstrukcję, więc szyny mogą być elementem całego rusztowania, więc trochę inaczej się je dodaje do obciążenia całości konstrukcji niż liny, które tylko wiszą, a nic nie wspierają.
rahl, 29 czerwca 2017, 20:06
Chodziło mi o to, że skomentowałem (żartobliwie zresztą) twój komentarz(żartobliwy) o tym, że teraz winda kosmiczna nie będzie potrzebować liny. I tak się zaczęło to całe piętrowe nieporozumienie.
pogo, 29 czerwca 2017, 20:12
ok
Superman, 29 czerwca 2017, 21:16
radar, 29 czerwca 2017, 23:20
Nie wiem czy tylko techniczne czy też użytkowe, bo nie uważam tego rozwiązania za dobry pomysł, za dużo komplikacji. Po prostu zauważam, że istnieje techniczna możliwość obrócenia takiej windy. Czy będzie potrzeba, raczej wątpię, pewnie dadzą te schody (albo i nie) i tyle.