Pole magnetyczne ochroni Obłok Smitha

| Astronomia/fizyka
Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Za około 30 milionów lat w Drogę Mleczną uderzy Obłok Smitha, olbrzymi obłok wodoru, któr pędzi w naszym kierunku z prędkością ponad 241 km/s. Obłok Smitha ma długość około 9800 lat świetlnych, a jego szerokość oszacowano na około 3300 lat świetlnych. Masa obłoku jest co najmniej milion razy większa od masy Słońca.

Astronomowie dowiedzieli się właśnie, dlaczego obłok przetrwa spotkanie z naszą galaktyką, podobnie jak przetrwał je w przeszłości. Głęboko we wnętrzu obłoku odkryto pole magnetyczne. Może ono wyjaśniać, dlaczego obłoki o dużej prędkości (HVC) wychodzą niemal bez szwanku ze spotkań z galaktykami. Niemal, gdyż stają się one zaczątkiem nowych gwiazd.

Zanim jednak obłok dotrze do Drogi Mlecznej będzie musiał przetrwać spotkanie z halo galaktycznym. Halo galaktyczne ma temperaturę miliona stopni i powinno rozerwać obłok wodoru zanim dotrze on do dysku galaktyki. Nowe obserwacje ujawniły, że jeden z obłoków jest właśnie rozrywany, ale otaczające go pole magnetyczne powinno pomóc mu przetrwać - mówi Alex Hill, astronom z australijskiego CSIRO.

HVC, mimo że bardzo masywne, są niezwykle delikatnymi strukturami i symulacje komputerowe wykazały, że nie powinny przetrwać spotkania z halo galaktycznym. Od dawna mamy problem ze zrozumieniem, w jaki sposób HVC mogą dotrzeć do dysku galaktyki. Istnieją mocne podstawy by sądzić, że to właśnie pole magnetyczne chroni je przed spaleniem w halo - dodaje Hill.

Pochodzenie pola magnetycznego Obłoku Smitha wciąż pozostaje tajemnicą. Hill i jego zespół twierdzą, że pole to jest zbyt duże, by mogło uformować się wraz z obłokiem. Prawdopodobnie zostało ono powiększone podczas podróży przez halo - mówi uczony. Halo Drogi Mlecznej może mieć średnicę nawet 300 000 lat świetlnych. Obłok Smitha znajduje się w odległości około 8000 lat świetlnych od dysku galaktyki.

Gdy Obłok Smitha uderzy w dysk może doprowadzić do powstania pierścienia jasnych gwiazd podobnego do Pasa Goulda.

Obłok Smitha Droga Mleczna pole magnetyczne halo galaktyczne obłok o dużej prędkości