Niezwykły pulsar

| Astronomia/fizyka
Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Grupa licealistów przeprowadziła niezwykle szczegółową analizę danych zebranych przez Green Bank Telescope (GBT), dzięki czemu odkryła nowy pulsar. Obiekt jest jednym z niewielu pulsarów krążących wokół gwiazdy neutronowej i ma największą orbitę wśród wszystkich znanych pulsarów tego typu.

Pulsary to szybko obracające się gwiazdy neutronowe. Są one pozostałościami po gwiazdach, które zakończyły życie jako supernowe.

Około 10% znanych pulsarów występuje w układach podwójnych, z tego większość krąży wokół białych karłów. Nieliczne obiegają inną gwiazdę neutronową lub gwiazdy podobne do Słońca.

Nowy pulsar, nazwany PSR J1930-1852 został po raz pierwszy zauważony w 2012 roku. Teraz udało się potwierdzić jego istnienie i określić kilka cech charakterystycznych. Wiadomo, że obiega on towarzyszącą gwiazdę w ciągu 45 dni. „Jego orbita jest dwukrotnie większa niż innych pulsarów tego typu” - mówi Joe Swiggum, główny autor artykułu opublikowanego w Astrophysical Journal. „Parametry pulsara dają nam nieocenione wskazówki dotyczące sposobu powstawania takich systemów” - dodaje młody uczony.

PSR J1930-1852 pulsar gwiazda neutronowa